Skånska konjunkturen tyngs av coronakrisen

Coronakrisen slår hårt mot det skånska samhället. Över 35 000 skåningar har blivit arbetslösa eller permitterade från jobbet sedan mars månad. Störst ökning av nyanmälda arbetslösa finns i kommunerna längs Öresundskusten och i norra Skåne. Men till skillnad från under finanskrisen är inte Skåne den hårdast drabbade storstadsregionen när det gäller varsel, ökad arbetslöshet eller permitteringar. Det framgår av en kartläggning som gjorts inför den kommande rapporten Skånsk konjunktur från Sparbanken Skåne.

Under mars och de tre första veckorna i april har 13 000 personer skrivit in sig på Arbetsförmedlingen i Skåne, över 4 000 personer i Skåne har varslats och Tillväxtverket rapporterade den 22 april om att 22 400 personer i Skåne blivit korttidspermitterade med beviljat statligt stöd. Då flera företag både varslat och permitterat personal kan siffrorna inte summeras, men klart är att över 35 000 skåningar fått se sin arbetssituation förändras på bara sju veckor.

Trots de mörka siffrorna är Skåne inte den storstadsregion som drabbats hårdast ekonomiskt av coronakrisen. Jämförelsevis skrevs under vecka 10–16 13 000 skåningar in på Arbetsförmedlingen, 89 procent fler än under samma period 2019. I Stockholm och Västra Götalands län var motsvarande ökning 159 respektive 121 procent. Totalt sett var antalet nyinskrivna arbetslösa i Sverige 111 procent högre under vecka 10–16 2020 än under samma period ifjol.

Störst ökning av nyinskrivna arbetslösa i Skåne finns längs Öresundskusten och i regionens norra delar, medan Skånes östra och mellersta delar haft en lägre ökning. I exempelvis Malmö och Helsingborg har antalet nyinskrivna hos Arbetsförmedlingen varit 95 respektive 98 procent högre under vecka 10-16 jämfört med samma period 2019. I Ystad och Kristianstad, de största kommunerna i östra Skåne, har antalet nyinskrivna arbetslösa ökat med 77 respektive 69 procent. I Eslöv var siffran 59 procent. Samtidigt behöver detta inte betyda att de ekonomiska konsekvenserna av pandemin kommer att bli störst i Skånes västra eller norra delar. Näringslivets struktur ser olika ut på olika håll i Skåne och kan ge en viss förskjutningseffekt.

– Hotell- och restaurangbranschen har svarat för flest varsel och konkurser i Skåne, men vi kan i kartläggningen se att det är inom handel och tillverkning som flest permitteringar skett. Samtidigt finns rapporter om framgångar för gårdsbutiker och matföretag med lokal förankring nu när allt fler arbetar hemifrån. Innovativa företag försöker också snabbt ställa om sin verksamhet på olika sätt, säger Björn Ovander, bankchef på Sparbanken Skåne.

Coronapandemin har medfört att utbudet av bostäder ökat under mars och april, men ännu syns ingen större förändring av prisbilden i Skåne.

– Vi har en besvärlig konjunktur framför oss, även om krisen slår olika i olika delar av Skåne. Jag tror att vi i efterhand kommer att kunna konstatera att detta dramatiska skeende påskyndat strukturomvandlingar på flera håll i samhället. Det kan handla om vår konsumtion och digitalisering men också om hur vi reser för arbete och nöjen, områden som direkt påverkar ekonomin för både privatpersoner och företag, säger Björn Ovander.

Den nya utgåvan av Skånsk konjunktur släpps den 4 juni. I rapporten kommer kartläggningen av coronapandemins ekonomiska konsekvenser att uppdateras med ny statistik och fördjupad analys, tillsammans med ett specialtema om bostadsmarknaden i regionen. En första snabbanalys om coronakrisen i Skåne bifogas detta pressmeddelande.

Björn Ovander, bankchef, 046-37 19 71
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om Skånsk konjunktur
Skånsk konjunktur är en oberoende rapport om det ekonomiska läget i Skåne. Bakom rapporten står Sparbanken Skåne i samarbete med sina ägarstiftelser. Materialet är baserat på ett stort antal statistikkällor och kvalitativa intervjuer. Det belyser skånsk konjunktur i dimensionerna invånare, näringsliv och offentlig ekonomi – i såväl övergripande perspektiv som ner på delregion- och kommunnivå. Skånsk konjunktur produceras av Øresundsinstituttet och publiceras två gånger per år.

Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Om Sparbanken Skånes ägarstiftelser
Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är alla delägare i Sparbankens Skåne, med en ägarandel på 26 procent vardera. Stiftelsernas syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan av detta stödjer stiftelserna projekt som bidrar till lokal utveckling inom sina respektive verksamhetsområden.