Skånskt blodgivarprojekt ger 200 000 till det ideella föreningslivet

Sparbanksprojektet ”Bli blodgivare med Sparbanken Skåne” börjar nu att ge resultat. Drygt 200 personer har anmält sig inom ramen för projektet för att bli blodgivare hos GeBlod Skåne – och därigenom också fått möjlighet att välja en ideell förening i det lokala föreningslivet som banken skänker 1 000 kronor till.

Fler blodgivare behövs i Skåne för att säkra tillgången på blod i sjukvården. Sparbanken Skåne tog i våras ett initiativ för att bidra till att fylla på regionens blodlager genom att ge nyregistrerade blodgivare möjlighet att välja en ideell förening som banken skänker 1 000 kronor till.

På det viset kan blodgivarna ge dubbla gåvor, dels i form av sitt blod som hjälper andra och dels genom att banken stöttar det lokala föreningslivet. Satsningen blir möjlig tack vare sparbanksidén, där en bärande del är att vinst från bankrörelsen som inte behöver stanna för att trygga bankens framtid ska kunna återföras till utvecklingsprojekt i det lokala samhället.

En av det hundratal föreningar som får medel genom blodgivarprojektet är handbollsklubben Lödde Vikings. Sex nya blodgivare har önskat att banken ska stötta just den föreningen. Lödde Vikings bildades 1992 och har idag 600 medlemmar i en verksamhet som spänner från barn och unga till seniorlag på både dam- och herrsidan.

Ordförande Per Algback berättar att föreningen sedan tidigare har många medlemmar som är registrerade blodgivare, inklusive honom själv.

– Vi ser att blodgivarprojektet ger dubbel nytta i samhället. Därför har vi satsat på att informera om initiativet bland våra medlemmar. Det är kul när fler vill börja ge blod, men samtidigt hade vi redan många blodgivare i föreningen, säger Per Algback på Lödde Vikings.

På Region Skåne har man sedan några år kunnat konstatera att vi skåningar hela tiden blir fler och fler, men att antalet aktiva blodgivare minskat.

– Det märks att projektet engagerar människor här i Skåne. 200 nya blodgivare i vårt register är värdefullt med tanke på hur mycket blod de kan komma att ge framöver. Detta är också blodgivare som kanske inte annars hade kommit just nu. Det behövs alltid fler blodgivare, så det ska verkligen bli spännande att följa projektet framöver, säger Ingrid Johansson, blodgivarsamordnare på GeBlod Skåne.

Totalt har det skånska föreningslivet fått 200 000 kronor i tillskott som ett resultat av blodgivarprojektet så här långt. Andra exempel på föreningar som får medel är Tomelilla AIS, Viby IF och Höörs Konståkningsförening. Projektet fortsätter under hela 2023.

Bli blodgivare med Sparbanken Skåne – så går det till
Fler blodgivare behövs i Skåne. Den som anmäler sitt intresse för att bli blodgivare på GeBlod.nu och ger blod på en blodcentral eller blodbuss i Skåne får möjlighet att välja en ideell skånsk förening inom Sparbanken Skånes verksamhetsområde* som banken skänker 1 000 kronor till, alternativt en av fem förvalda verksamheter som bidrar till samhällsnytta i Skåne. Projektet gäller endast nya blodgivare under 2023. Läs mer på sparbankenskane.se/blodgivare

* Sparbanken Skånes verksamhetsområde består av kommunerna Eslöv, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Lund, Osby, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla, Ystad och Östra Göinge kommun

Björn Ovander, bankchef Sparbanken Skåne, 046-37 19 71
Per Algback, ordförande Lödde Vikings, 073-313 71 42
Ingrid Johansson, blodgivarsamordnare GeBlod Skåne, 046-17 32 14
Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Internationella Blodgivardagen
Den 14 juni är den internationella blodgivardagen, då länder runt om i världen uppmärksammar vikten av att ge blod. Tillgången på blod i sjukvården är en viktig komponent i ett modernt och effektivt sjukvårdssystem. Fokus för 2023 års blodgivardag ligger på patienter som behöver blodtransfusioner hela livet igenom.