Snabb ökning av mobilbanksanvändandet

Användandet av mobilbanken växer lavinartat. En fjärdedel av Swedbanks och Sparbankernas digitala kundkontakter sker numera direkt i mobilen – och allt tyder på att trenden kommer att hålla i sig.

Som första bank i Norden släppte Swedbank och Sparbankerna den första mobilbanksappen för tre år sedan. Sedan dess har kundernas krav på tillgänglighet och snabbhet ökat, och mobilbanken växer stadigt i popularitet.

830.000 av Swedbank och Sparbankernas kunder har någon gång använt mobilbanken. I Sparbanken 1826 är den siffran 17.000. Antalet användare har ökat med närmare 30 procent bara i år, och allt tyder på att ökningen kommer att fortsätta.

- Det senaste året har mobilbanksanvändningen ökat lavinartat. En fjärdedel av Swedbanks och Sparbankernas digitala kundkontakter sker numera direkt i mobilen. Vi ser en mycket snabb förändring av kundernas beteende och det innebär förstås att vi satsar ännu mer på mobila tjänster, säger Jörgen Svensson Dahl, Kommunikationschef i Sparbanken 1826.

I dag släpper Swedbank och Sparbankerna en uppdaterad mobilbanksapplikation med ny struktur, enklare navigering och snabbare flöden.  Tidigare funktionalitet som att betala räkningar och handel med värdepapper har fått bättre gränssnitt och dra-och-släpp har införts vid överföringar.

- Kundernas möjligheter att snabbt och enkelt uträtta bankärenden med hjälp av mobilen är därmed bättre än någonsin, t ex skakar man nu bara på mobilen för att få fram snabb-saldo, avslutar Jörgen Svensson Dahl.

Läs mer om mobilbanken på www.sparbanken1826.se/mobilbanken

Fakta: Så använder kunderna mobilbanken