”Social kommunikation i digitala medier ” - Fråga Sparbanken 1826 på Facebook!

Från och med den 15 mars startar Sparbanken 1826 med kundtjänst via Facebook. Det är ytterligare en satsning på digitala kanaler och ännu ett steg för att möta kunderna där de är. Tanken är att man på Facebook ska kunna få svar på allmänna frågor som rör ekonomi och bankens verksamhet.

Sparbanken 1826 har funnits på Facebook sedan maj 2010 och från och med den 15 mars kan man här även få svar på generella frågor om ränteläge, priser, öppettider och allmänna råd om placeringar samt bankens syn på framtiden. Även generella frågor om till exempel familjejuridik tas om hand genom att de slussas vidare till bankens jurister.

- Facebook blir ett komplement till vår ordinarie kundtjänst via telefon och chat med generösa öppettider; 8.00–20.00 på vardagar, säger Maria Carlqvist, Chef på Telefon & Internetbanken i Sparbanken 1826.

Sparbanken 1826 är äldst i landet, men har ett ungt sinne och vill öka möjligheterna för kunderna att ha tillgång till banken var de än är. Under de senaste åren har därför banken lanserat flera tjänster som bygger på digitala kanaler, t ex Mobilbanken som app för både iPhone och Android, och sedan i februari kan man till och med handla med aktier och andra värdepapper direkt via mobiltelefonen.

- Det är tydligt att våra kunder vill möta oss på ställen var de än befinner sig och det är uppenbart att arenan för det är de moderna digitala kanalerna – även för banktjänster, säger Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef i Sparbanken 1826.

Bankens satsning på kundtjänst via Facebook är ett strategiskt beslut för att möta kunderna där de är. Facebook är idag världens tredje största ”nation” med över 500 miljoner medlemmar och i Sverige är ca 3 miljoner människor anslutna.

- Naturligtvis finns även våra kunder på Facebook och det ger oss möjlighet till dialog. För man ska komma ihåg att det inte är medierna som är sociala, utan själva kommunikationen. Fråga oss på Facebook, avslutar Jörgen Svensson Dahl.

Maria Carlqvist, Chef Telefon & Internetbanken, 044-13 84 46 eller 0706-53 84 46
Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef, 044-13 83 33 eller 0705-33 25 42