Sparbanken 1826 bidrar till nystart av Panaxia

Som framgått av pressmeddelande från Panaxia och av artiklar i massmedia föreligger brottsmisstanke mot två ledande befattningshavare i säkerhetsbolaget Panaxia, vilka för närvarande sitter häktade. För att säkerställa den dagliga driften i Panaxia har Sparbanken 1826, under våren, ökat sitt ägande och på en extrastämma igår invaldes bankens styrelseordförande Lennart Ohlstenius till ledamot i Panaxias styrelse.

Sedan det blev känt att två ledande befattningshavare i säkerhetsbolaget Panaxia delgivits misstanke om bokföringsbrott har Panaxias ledning aktivt arbetat för att säkerställa den dagliga verksamheten. Omfattande förändringar av organisation och internkontroll har genomförts och en ny VD i Monica Hallin har anställts.

Sparbanken 1826 har sedan tidigare haft ett strategiskt ägande i Panaxia för att säkerställa kontantflödet och kontrollen över bankens kontanthantering såsom serviceboxuppräkning och automatservice som idag hanteras av Panaxia.

På gårdagens extrastämma invaldes bankens styrelseordförande Lennart Ohlstenius som ledamot i Panaxias styrelse, där även bankens finanschef, Åke Ekström, sedan tidigare ingår. Den nya företagsledningen och styrelsen kommer nu att koncentrera sig på att skapa stabilitet i bolaget och återfå marknadens förtroende.

- Vi har ökat vårt ägande i Panaxia för att trygga den dagliga driften och genom Lennarts och Åkes medverkan i styrelsen kommer även bankens engagemang att öka. På så vis bidrar vi till bolagets nystart, säger Bo Bengtsson, VD i Sparbanken 1826.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15