Sparbanken 1826 bygger om mitt i Kristianstad

Sparbankshuset mitt i Kristianstad kommer att genomgå en omfattande renovering för att möta dagens och morgondagens krav på god kund- och arbetsmiljö. Målet är att skapa ljusa och trevliga lokaler som ska underlätta bankarbetet och göra det bekvämt för kunderna. Byggarbetena startas upp den 28 maj och renoveringen beräknas vara klar först fram i november med invigning någon gång i december.

Året var 1970, Domus hade funnits i 5 år, Framtidens Hus hade redan byggs på med våningar och i oktober detta år invigde Sparbanken ett nytt bankhus mitt i sta´n. När banken flyttade in 1970 behövdes inte hela huset, varför ett par av våningsplanen hyrdes ut. Nu skriver vi 2012 och den stundande renoveringen är den tredje stora ombyggnaden sedan 1970 - alla med syfte att skapa en bättre och modernare miljö för både kunder och medarbetare.

- Man måste säga att dåtidens beslutsfattare var framsynta och modiga när de vågade bygga ett så stort hus för att växa i, säger Jörgen Svensson Dahl, Kommunikationschef i Sparbanken 1826.

Byggarbetena startas upp den 28 maj och renoveringen beräknas vara klar först fram i november med invigning någon gång i december. Ombyggnationen kommer att ske i etapper och tillfälliga mellanväggar kommer att byggas upp för att kunna bedriva bank under byggperioden. En del rådgivare har tillfälligt flyttat upp på andra våningen för att göra plats till byggarna och utanför banken, i Döbelnsgatan, kommer byggbodar att sättas upp.

- Vi ber om överseende under byggtiden, men det är vår förhoppning att byggarbetena inte ska störa verksamheten allt för mycket, även om det kommer att bli stökigt i sju månader säger Paula Hellmalm, Sparbankschef Privat Kristianstad.

När Sparbankshuset i Kristianstad byggdes 1969-1970 gjordes det en dokumentärfilm och likaså 1986 dokumenterades ombyggnationen med hjälp av film. Dessa kan man se på www.youtube.se/sparbanken1826.

- Vi har även denna gång för avsikt att göra en film som visar på hur nutiden förändras och blir till historia, avslutar Jörgen Svensson Dahl.

Jörgen Svensson Dahl, Kommunikationschef, 044-13 83 33 eller 0705-33 25 42
Paula Hellmalm, Sparbankschef Privat Kristianstad, 044-13 81 55 eller 0703-47 45 06
www.youtube.se/sparbanken1826