Sparbanken 1826 förtydligar kvällens Uppdrag Granskning

Ikväll sänder SVT:s Uppdrag Granskning ett reportage som fokuserar på hur det gick till när de elva regionala sparbanksstiftelserna, Swedbanks ägarstiftelser, förlorade sina pantsatta Swedbank-aktier till bland andra Folksam efter Swedbanks nyemission 2008 och hur sparbanksrörelsen därigenom förlorat miljarder på finanskrisen. Sparbanken 1826 ställning är att sakfrågan, den om de 11 sparbanksstiftelserna, inte berör vår sparbank och våra utvecklingsstiftelser.

Bakgrunden till denna historia är att Swedbanks sparbanksstiftelser hade lånat stora belopp för att delta i Swedbanks nyemission, men blev av med de pantsatta aktierna till Folksam och andra långivare då Swedbanks aktiekurs föll till låg nivå i mars 2009.

I programmet kommer sparbankstanken och eventuella kulturskillnaderna mellan sparbanker och Swedbank att skildras. Uppdrag Granskning ställer också frågan om på hur Swedbanks och sparbankernas samarbete kommer att se ut framöver, med vinkeln att aktieägarintresset i Swedbank drar åt ett håll medan sparbankstraditionerna vill åt ett annat.

Gemensam historia
Både Swedbank och Sparbanken 1826 har sina rötter i den ursprungliga sparbanksidén som föddes i Skottland 1810. I Sverige bildades den första sparbanken i Göteborg 1820, som numera är en del av Swedbank. Därav texten Since 1820 i Swedbanks logotyp. Sparbanken 1826 bildades just 1826 och är idag Sveriges äldsta sparbank, då tidigare startade sparbanker idag ingår i andra konstellationer som inte är äkta sparbanker, t ex Swedbank AB.

1990-talet blev dramatiskt
Under 1990 medförde försvagad konkurrenskraft och ökad arbetslöshet att kreditförlusterna för både Föreningsbanker och Sparbanker ökade och en diskussion bl a om lönsamhet, refinansiering och företagsform tog fart. Föreningsbanken och en del sparbanker övergav därför sina traditionella ägarformer och både Sparbanken Sverige AB och Föreningsbanken AB skapades 1992. Omvandlingen till aktiebolag utgjorde grunden för överlevnaden. Elva sparbanksstiftelser bildades som tillsammans med 90 fristående sparbanker och ett antal svenska och internationella investerare blev ägare till Sparbanken Sverige AB.

- Dåvarande Kristianstads Sparbank behöll dock företagsformen Sparbank och så är det fortfarande, berättar Bo Bengtsson, VD i Sparbanken 1826.

Swedbank AB
1997 fusionerade Föreningsbanken med Sparbanken Sverige AB och bildade Förenings-Sparbanken AB. 2006 bytte man sedan namn till Swedbank AB, fortfarande med ett stort ägande från de elva sparbanksstiftelserna och övriga sparbanker. Swedbank har sin historiska förankring i sparbanksrörelsen och den verkar i flera avseenden enligt grundläggande sparbanksideologi ; den är en bank för alla och den är lokalt förankrad. Sparbanksstiftelserna har genom sitt ägande varit en bidragande faktor till detta.

Övriga sparbanker
Övriga sparbanker har genom årtionden överlevt genom ett gediget sparbanksarbete, men även genom att fusionera och skapa större enheter. Idag finns det 65 sparbanker, varav 62 är medlemmar i Sparbankernas Riksförbund och har samarbetsavtal med Swedbank AB. Sparbanken Gripen, Sparbanken Finn samt Sparbanken Syd står utanför samarbetet.

Utvecklingsstiftelser
2004 bildade dåvarande Kristianstads Sparbank en utvecklingsstiftelse med syfte att utveckla livskvalitén och möjligheterna att bo och verka i vår region. Detta sker genom att stiftelsen stödjer större och långsiktiga projekt inom näringsliv, samhälle, kultur och idrott som har stor betydelse för de lokala orterna i vår region.

En liknande stiftelse bildades i Tyringe i samband med att Tyringe Sparbank fusionerade med Kristianstads Sparbank. Varje år avsätter banken medel till stiftelserna att delas ut bland de organisationer som söker bidrag.

Dessa båda stiftelser, Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 och Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse, ska därför inte förväxlas med de sparbanksstiftelser som nämns i kvällens Uppdrag Granskning.

Samarbete med Swedbank
62 sparbanker har idag ett nära samarbete med Swedbank som ger sparbankerna tillgång till ett brett produktsortiment med kostnadseffektivt IT-stöd, rikstäckande kontorsnät, global räckvidd och delade kostnader.

- Vår hållning är att samarbetet med Swedbank är bra för våra kunder och det faktum att både sparbankerna och Swedbank har en gemensam historia och värdegrund är till ömsesidig nytta för båda parter, avslutar Bo Bengtsson.

Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef, 044-13 83 33 eller 0705-33 25 42
Maths Malmström, Marknadschef & vVD, 044-13 83 07 eller 0706-31 18 50
Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15

Källförteckning
Swedbank. www.swedbank.se. Hämtat 2010-06-02
Sparbankernas Riksförbund. www.sparbankerna.se. Hämtat 2010-06-02.