Sparbanken 1826 gör det enklare för unga att komma in på bostadsmarknaden

Genom att lansera en sparform, Spara & Bo, där pengarna är öronmärkta för framtida boende vill Sparbanken 1826 göra det enklare för unga människor att komma in på bostadsmarknaden. Det handlar helt enkelt om att spara först och låna sedan, vilket kan resultera i ett lån på upp till tre gånger det sparade beloppet.

85 %-regeln från Finansinspektionen ställer högre krav på bostadsköparens egna kontantinsats, vilket gör det svårare för förstagångsköparna, oftast yngre människor, att komma in på bostadsmarknaden. Därför lanserar Sparbanken 1826 en sparform, Spara & Bo, där pengarna är öronmärkta för ett framtida boende.

- Genom att erbjuda en sparform med regelbundna insättningar ger vi kunden tid att vänja sig vid hur framtida boendekostnader kommer att påverka vardagsekonomin. Det rimmar väl med sparbanksidén att få kunderna att förstå, förenkla och utveckla sin ekonomi, säger Ann-Louise Harsten, Chef Spara & Försäkra.

Spara & Bo är en lösning som ger bankens kunder möjligheter att spara både på kort sikt, på ett konto, och på längre sikt, i en kapitalförsäkring. Sparandet kan med fördel starta tidigt i livet och såväl föräldrar som mor- och farföräldrar kan bidra.

- Spara & Bo ger flera mervärden; det blir lättare att låna, kunderna får en chans att vänja sig vid framtida boendekostnader, och sist men inte minst, ger det en sparad slant på banken att använda till kontantinsatsen, avslutar Ann-Louise Harsten.

Fakta om Spara & Bo
Kortsiktigt sparande – konto
Öronmärkt sparande för boende. Extra hög ränta på sparpengarna för närvarande 2,50 procent. Efter ett år kan kunden dessutom få låna* upp till tre gånger sparat belopp.

Långsiktigt sparande – kapitalförsäkring
Öronmärkt sparande för boende. Lägre avgifter än för andra motsvarande sparformer. Efter fem år eller mer kan kunden, efter en kreditprövning enligt våra normer, få låna* upp till tre gånger sparat belopp. Försäkringssparandet passar också för dem som vill spara till sina barn eller barnbarns första boende.

*Efter sedvanlig kreditprövning

Ann-Louise Harsten, Chef Spara & Försäkra, 044-13 83 30 eller 0705-95 48 12.
Magnus Larsson, Kreditchef, 044-13 82 24 eller 0709-70 98 50