Sparbanken 1826 hjälper UF-företagarna

Höstterminen har börjat och för årets UF-företagare är det dags att starta upp sina affärer. Sparbanken 1826 var med redan på kick-off:en i Färs & Frosta Sparbanks Arena härom veckan, där 2000 blivande UF-företagare kom för att inspireras. Banken är sedan med under hela läsåret, både som rådgivare och som skyltfönster. Helt utan kostnad.

”Vi tror på unga människor och vi vill att de ska tro på sin egen företagsamhet”, skriver Ung Företagsamhet på sin webbplats. Det gör även Sparbanken 1826 och banken är därför guldsponsor till Ung Företagsverksamhet i Skåne och engagerar sig gärna i UF-företagen och hjälper ungdomarna att driva företag.

-  Vi vill gärna inspirera unga entreprenörer att bli framgångsrika företagare. Därför engagerar vi oss i UF-företagen, t ex genom utbildningsträffar och representation i jurygrupper när bästa UF-företag ska utses. Vi anordnar även julmarknader där ungdomarna får ett skyltfönster och kan sälja sina produkter, säger Mikael Forsberg, Chef Företagsmarknad och vVD i Sparbanken 1826.

Ung Företagsamhet är en ideell organisation och finns i hela Sverige och i stora delar av världen. De har etablerat ett nära samarbete med både skola och näringsliv för att utbilda ungdomar i konsten att driva egna företag.

Inom sparbanksrörelsen finns också en vilja för utbildning och redan på slutet av 1800-talet fanns det en organiserad skolsparrörelse och framsynta lärare och sparbanksmän som arbetade för att upplysa och väcka ungdomars intresse för klok hushållning och regelbundet sparande.

-  Idag är vår huvuduppgift att hjälpa de många människorna och företagarna i vår bygd att utveckla sin ekonomi. Omtanken om den uppväxande generationen är fortfarande en viktig del och vi drar därför vårt strå till stacken som guldpartner till Ung Företagsamhet i Skåne. Ungdomarna uppskattar dessutom vår hjälp, i fjol valde över 90 % av UF-företagen i vår region oss som sin bank, avslutar Mikael Forsberg.

Här är Sparbanken 1826 med och bidrar:

·  Augusti: Regional kick-off Lund

·  September: Lokal kick-off i Hässleholm

·  Oktober: Utbildningsdag i Hässleholm, där UF-företagen bl a får lära sig budgetera

·  November: Pris delas ut till UF-företag i Hässleholm, Sparbanken 1826 har representant i juryn

·  December: Julmarknad, UF-företagen ställer ut på Sparbanken 1826 kontor både i Kristianstad och i Hässleholm

·  Mars 2014: Regional UF- mässa, Sparbanken 1826 besöker ”sina” UF-företag och har representant i juryn

·  April 2014: Lokal marknad i Kristianstad, Sparbanken 1826 besöker ”sina” UF-företag, har representant i juryn samt sponsrar och delar ut priser

·  April 2014: Årets UF-företag Kristianstad utses av Sparbanken 1826 och banken delar ut priset

Mikael Forsberg, Chef Företagsmarknad & vVD, 044-13 82 17 eller 0702-55 94 33

Om erbjudandet till UF-företagen
Sparbanken 1826 erbjuder alla UF-företag rådgivning samt banktjänster som Företagskonto, Bankgiro, Internetbanken och Telefonbanken Företag helt utan kostnad. (ord. årsavgift 700 kr)