Sparbanken 1826 sänker priset på korttransaktioner

Sparbanken 1826 sänker priset på kortinlösen för Babs-anslutna företagskunder. Banken har länge arbetat för att minska mängden kontanter i samhället och beslutet om sänkt pris är en del av det arbetet. När fler handlar med kort är det bra för miljön, och det minskar även risken för rån och det sänker därmed företagens kostnader för hantering av sedlar och mynt.

Både Sparbanken 1826 och flera av bankens företagskunder har drabbats av rån. Med färre kontanter i handeln kan rånen minskas och alla får en tryggare vardag, men det finns även en ekonomisk aspekt. Varje år betalar svenska företag 11 miljarder kronor för att skydda sina pengar. Sparbanken 1826 sänker därför priset på kortinlösen för Babs-anslutna företagskunder som ett led i främja kortanvändningen.

- Vi har länge arbetat för att minska mängden kontanter i samhället och beslutet är en del i det arbetet, säger Mikael Forsberg, Chef Företagsmarknad i Sparbanken 1826.

Det skulle även innebära en hel del för miljön om fler gick över till att betala med kort.  En vanlig svensk hundralapp reser cirka 1000 mil per år. På vägen mellan bank, plånbok, automater och butiker orsakar den utsläpp på cirka 500 kg koldioxid om året.

- Sparbanken är miljöcertifierad sedan 2009 och därför känns det angeläget att banken är med och bidrar till ett uthålligt samhälle, fortsätter Mikael Forsberg.

Prissänkningen innebär en kostnadsminskning med upp till 25 % från en redan låg nivå vid en jämförelse med marknaden.

- Priset som banken betalar för korttransaktionerna har sänkts och vi drar nu vårt strå till stacken genom att överföra hela denna sänkning till våra kunder, avslutar Mikael Forsberg.

Mikael Forsberg, Chef Företagsmarknad & vVD, 044-13 82 17 eller 0702-55 94 33