Sparbanken 1826 släcker för klimatet

Den 28 mars 2009 klockan 20.30 deltar miljontals människor i världen i manifestationen "Earth Hour" genom att släcka ljuset under en timme. Sparbanken 1826 medverkar och uppmanar nu sina kunder, medarbetare och samarbetspartners att göra detsamma.

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som på kort tid vuxit till ett världsomfattande initiativ. Mer än 80 länder och 1700 städer, bland annat Sydney, Peking, London, Los Angeles, Kapstaden, Moskva, Köpenhamn, Göteborg och Malmö, har hittills anmält sig till Earth Hour.

Syftet med Earth Hour är att uppmärksamma och skapa engagemang kring klimatförändringen och att skicka en kraftfull signal till beslutsfattarna om att förhandla fram ett starkt klimatavtal i Köpenhamn i december 2009 under det svenska EU-ordförandeskapet. Initiativtagare till Earth Hour är Världsnaturfonden WWF, som Swedbank och Sparbankerna samarbetar med sedan många år tillbaka.

- Klimatfrågan är något som berör oss alla och är en viktig del i Sparbanken 1826 miljöarbete. Detta är ett utmärkt tillfälle att ta upp frågan med kunder och leverantörer och på så sätt både visa både engagemang och påverka, säger Bertil Lindgren, projektledare för miljöarbetet i Sparbanken 1826.

Sparbanken 1826 kommer att så långt som möjligt släcka ner sina kontor. Aktiviteterna är dessutom tänkta att få bankens kunder, medarbetare, samarbetspartner och leverantörer att delta.

Det är väldigt roligt att se det engagemang och intresse som finns för Earth Hour inom banken. Det finns en tydlig insikt om vikten av att inte bara göra bra saker inom miljöområdet utan även kommunicera det vi gör, och att det stärker såväl våra affärer som vårt varumärke, menar Bertil Lindgren.

Läs mer om Earth Hour här: www.wwf.se/earthhour/

Bertil Lindgren, projektledare för miljöarbetet i Sparbanken 1826, 044-13 84 37

Fakta om Sparbanken 1826

• 25 mars 1826 - Bildades Christianstads Läns Spar bank.
  • 2008 - Efter fusion med Tyringe Sparbank och förvärv av sju Swedbank-kontor i Hässleholm och Osby kommuner bildades en regional sparbank i nordöstra Skåne - Sparbanken 1826. Banken har 21 kontor i 4 kommuner, Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 44 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste sparbank - Nära dig.