Sparbanken Skåne ansluter till Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF)

Sparbanken Skåne går som första svenska sparbank med i PCAF, ett globalt samarbete mellan finansiella företag för att utveckla enhetliga metoder för att mäta och rapportera koldioxidutsläpp kopplade till investeringar och lån.

Anslutningen till PCAF är en viktig del i Sparbanken Skånes arbete för att mäta vilken effekt bankens kreditgivning har på klimatet. Genom att använda PCAF:s beräkningsmetoder kommer Sparbanken Skåne att kunna utöka redovisningen av indirekta koldioxidutsläpp. Rent praktiskt innebär undertecknandet också att Sparbanken Skåne har möjlighet att delta i de globala samarbetsgrupper som PCAF etablerat över hela världen för att medverka till standardiserade mätmetoder för utsläpp kopplade till finansiella aktiviteter.

Bank- och finansbranschen har en viktig roll att spela för att uppnå de globala hållbarhetsmålen som fastställts i Parisavtalet. Genom investeringar och utlåning påverkar bankerna omställningen och hållbarhetsarbetet hos både privatpersoner och företag.

Sparbanken Skåne har sedan tidigare beslutat om det övergripande målet att vara koldioxidneutral till år 2035.

– Vi fortsätter att utveckla vårt erbjudande och även vår rapportering på hållbarhetsområdet. PCAF ger oss möjlighet att efterhand förbättra redovisningen av de utsläpp som vår kreditgivning medverkar till. Detta innebär att vi får en tydlig metod för att mäta att vi rör oss i rätt riktning när det gäller omställningen och kommer även kunna jämföra oss med andra banker, säger Patricia Håkansson, hållbarhetschef på Sparbanken Skåne.

Idag har fler än 400 finansiella företag skrivit under initiativet PCAF. Syftet med PCAF är att underlätta för finansiella institutioner att bidra till att målen i Parisavtalet uppnås.

Patricia Håkansson, hållbarhetschef, 044-13 82 21
Mikael Forsberg, CFO, 044-13 82 17
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF)