Sparbanken Skåne instiftar nya näringslivspriser – öppet för nomineringar

Två nya näringslivspriser i Skåne delas ut i höst i samband med Sparbanken Skånes kommande Framtidsdag. Syftet är att lyfta fram företagare och företag från olika håll i regionen inom kategorierna entreprenörskap och intraprenörskap. Bakom utmärkelserna står banken tillsammans med sina ägarstiftelser.

Nomineringsperiod för de nyinstiftade priserna är veckorna 35-37, det vill säga öppet fram till den 15 september. Tre företagare/företag kommer att premieras inom respektive kategori. Nomineringar görs på sparbankenskane.se/framtidsdagen

– Vi vill hylla människorna som lägger sin energi och kreativitet på att utveckla idéer till framgångsrika och hållbara företag här i Skåne. De tillför kunskap och kompetens till regionen, och bidrar till att positionera Skåne som en expansiv och dynamisk plats. Nu hoppas vi på många nomineringar, även från mindre orter i Skåne, för att på Framtidsdagen i november kunna lyfta fram flera riktigt framgångsrika entreprenörer och företag, säger Bo Bengtsson, vd på Sparbanken Skåne och juryns ordförande.

I den namnkunniga juryn ingår även Deniz Yildrim, grundare och ägare till Tretton37, Maria Paulsson, vd Grand Hotel i Lund, Nikolas Larsson, entreprenör och tidigare klubbchef för IFK Kristianstad, Hanne Pålsson, vd och grundare av Vevios, samt Fredrika Gullfot, vd och grundare av SimrisAlg.

Prisutdelningen sker på Sparbanken Skånes Framtidsdag för skånskt näringsliv den 21 november, då banken med ägarstiftelser arrangerar en spännande inspirationsdag på Ideon Gateway i Lund. Satsningen är helt ny och riktar sig till alla verksamma i Skånes näringsliv. Bland talarna märks beteendevetare och ungdomsexpert Lovisa Sterner samt tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt.

Sparbanken Skånes Näringslivspris för Entreprenörskap
Går till en person eller ett företag som har en affärsidé med stor framtidspotential. Företagets vara eller tjänst finns på marknaden idag och har börjat generera försäljning.

Sparbanken Skånes Näringslivspris för Intraprenörskap
Går till ett etablerat företag som visat förmåga att vidareutveckla sin affärsidé genom att effektivisera alternativt utveckla en ny produkt eller tjänst.

Båda kategorierna har tre prisnivåer, upp till 150 000 kronor. Läs mer på sparbankenskane.se/framtidsdagen

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Sparbanken Skåne är en stark regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Om Sparbanken Skånes ägarstiftelser
Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är alla delägare i Sparbankens Skåne, med en ägarandel på 26 procent vardera. Stiftelsernas syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan av detta stödjer stiftelserna projekt som bidrar till lokal utveckling inom sina respektive verksamhetsområden.