Sparbanken Skåne offentliggör tilläggsprospekt

Sparbanken Skåne offentliggör tilläggsprospekt avseende det grundprospekt för Sparbanken Skånes MTN-program som godkändes av Finansinspektionen den 28 juni 2019.

Sparbanken Skåne uppdaterade den 28 juni 2019 sitt Medium Term Note-program (”MTN-programmet”) för obligationer och förlagslån. Samma dag godkände Finansinspektionen Sparbankens Skånes grundprospekt (”Grundprospektet”). MTN-programmet gör det möjligt för Sparbanken Skåne att löpande uppta lån i kronor eller euro med en löptid om lägst ett år och med en ram om 10 miljarder kronor eller motsvarande belopp i euro.

Sparbanken Skåne har upprättat ett tilläggsprospekt till Grundprospektet (”Tilläggsprospektet”) med anledning av att de allmänna villkoren för MTN-programmet har uppdaterats. Uppdateringen innebär en rätt för Sparbanken Skåne att vid en så kallad MREL-diskvalificeringshändelse eller en kapitalhändelse ersätta och ändra villkoren för utgivna skuldinstrument.

Finansinspektionen har idag godkänt Tilläggsprospektet.

– En diversifierad upplåning ger styrka och flexibilitet. Rent konkret innebär vår närvaro på kapitalmarknaden att banken kan fortsätta att utvecklas på ett stabilt och tryggt sätt, säger Sparbanken Skånes VD Bo Bengtsson.

Tilläggsprospektet finns tillgängligt i elektronisk form på Sparbanken Skånes (sparbankenskane.se) och Finansinspektionens (fi.se) respektive hemsidor samt på begäran i pappersform på Sparbanken Skånes ledningskontor, Byggmästaregatan 4, 222 00 Lund.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15
Åsa Grundström, CFO, 044-13 82 44