Sparbanken Skåne signerar lokalt klimatkontrakt

Sparbanken Skåne har undertecknat Kristianstad kommuns klimatkontrakt. Banken gör i samarbetet tre åtaganden för att bidra till minskade utsläpp av växthusgaser.

Syftet med klimatkontraktet är att öka tempot i klimatomställningen i samhället genom att undertecknande parter synliggör sina respektive åtagande och vilja att agera aktivt för omställning. Kristianstad är en av 23 svenska städer som anslutit sig till Viable Cities, ett samarbete för att hitta lösningar på samhällsutmaningarna som klimatomställningen innebär. En del av detta är lokala klimatkontrakt med företag i kommunen.

– Det är självklart för oss som lokal sparbank att skriva under klimatkontraktet med kommunen. Vi är en central del av den ekonomiska vardagen för många, både privatpersoner och företag. Hur vi hanterar kapital och utlåning har stor betydelse för den gröna omställningen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne.

I kontraktet gör Sparbanken Skåne tre åtaganden.

• Uppnå klimatneutralitet till år 2035
  • Erbjuda tjänster och produkter som hjälper samhället att ställa om
  • Samverka med andra aktörer för att påskynda omställningen

Patricia Håkansson är bankens hållbarhetschef:

– Vi har funnits i Kristianstad i 200 år och långsiktighet och hållbarhet är en del av vårt DNA. Vid sidan av banktjänsterna har vi ett starkt socialt engagemang med utgångspunkt i att det som är bra för kommunen och människorna här, också är bra för banken. Vi vill att Kristianstad ska fortsätta vara en plats där det är gott att leva, säger hon.

På tisdagen undertecknade 11 företag klimatkontrakt med Kristianstads kommun och totalt har nu 22 företag signerat ett lokalt klimatkontrakt i Kristianstad. Även kommunen lämnar utfästelser i kontraktet.

• Klimat- och hållbarhetsfrågor ska genomsyra hela kommunorganisationen; från vision och strategi till verksamhet och uppföljning
  • Pressa ner utsläppen av växthusgaser, möjliggöra fler cirkulära flöden, öka energieffektiviteten samt öka produktionen av förnybar energi i kommunen
  • Öka andelen resor i kommunen som företas med gång, cykel eller kollektivtrafik och minska antalet bilresor
  • Främja nya lösningar och innovationer genom att efterfråga klimatsmarta och hållbara produkter och tjänster i upphandling

I samband med tisdagens signering anordnades också en första gemensam träff där alla företag som undertecknat klimatkontrakt samlades för att diskutera erfarenheter, utmaningar och potentiella samarbeten framåt.

– Genom de lokala klimatkontrakten klargör vi att alla ska dra sitt strå till stacken. Men det finns en större potential och vi hoppas på fler strategiska samarbeten inom näringslivet för att vi tillsammans ska lösa klimatkrisen, säger Linnéa Skoogh, projektledare för Klimatneutrala Kristianstad 2030.

Helen Göransson, bankchef Sparbanken Skåne, 044-13 85 92
Patricia Håkansson, hållbarhetschef Sparbanken Skåne, 044-13 82 21