Sparbanken Skånes Års- och hållbarhetsredovisning 2023 publicerad

Sparbanken Skånes Års- och hållbarhetsredovisning för 2023 har publicerats på bankens hemsida (sparbankenskane.se). Rapporten bifogas även som pdf i detta pressmeddelande.

Sparbanken Skåne har stått stabilt i en utmanande tid, då också samhällets gröna omställning tagit ytterligare fart. Tillgänglighet och nära kundkontakter har varit ett fortsatt prioriterat område för banken som är en trygg och engagerad partner i ekonomiska frågor för både hushåll och företag i Skåne.

Under 2023 flyttade Sparbanken Skåne fram positionen i hållbarhetsarbetet genom bland annat en anslutning till PCAF, Partnership for Carbon Accounting Financials, och förberedelser för redovisningsstandarden CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive. Bankens gröna kreditgivning fortsatte också att öka och två nya emissioner av gröna obligationer genomfördes.

– Året som gick präglades av omställning på flera områden i vårt samhälle. Sparbanken Skåne har fortsatt att utvecklas med målet att vara en aktiv bank för en hållbar samhällsutveckling på både kort och lång sikt. Vi ska finnas där för våra kunder när vardagen förändras, säger VD Rasmus Roos.

Sparbanken Skånes Års- och hållbarhetsredovisning för 2023 inkluderar hållbarhetsrapportering i enlighet med GRI Standards. Till Års- och hållbarhetsredovisning 2023

För 2023 finns nu också Effektrapport för gröna obligationer samt rapport om kapitaltäckning och riskhantering (Pelare 3) publicerad på bankens hemsida.

Rasmus Roos, VD, 046-16 23 11
Patricia Håkansson, hållbarhetschef, 044-13 82 21
Mikael Forsberg, CFO, 044-13 82 17

Denna information är sådan information som Sparbanken Skåne är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 februari 2024 klockan 8.30 CET.

Citat

2023 präglades av omställning på flera områden i samhället. Vi ska finnas där för våra kunder när vardagen förändras.
Rasmus Roos, VD