Sparbankshuset i Kristianstad pryds med litterär skylt

Kristianstad har stolta traditioner på det litterära området och litterära skyltar har diskuterats i många är. Nu är det äntligen dags. Femton skyltar har tagits fram och en av dem finns nu på Sparbankhusets fasad i Kristianstad. På lördag den 15/12 sker invigningen på Regionmuseets gård.

Gustav Hellströms-sällskapet och Kristianstads kommun har i ett gemensamt projekt tagit fram femton skyltar för att lyfta fram det litterära Kristianstad. Representerade är, i en första omgång, Frans G Bengtsson, Fredrik Böök, Hjalmar Söderberg, Birgitta Trotzig, Lars Wivallius och Gustav Hellström.

-  Gustav Hellströms barndomshem låg i södra delen av vårt Sparbankskvarter och därför var det en självklarhet att vi tackade ja till en skylt på bankens fasad, säger Jörgen Svensson Dahl, Kommunikationschef i Sparbanken 1826.

Invigningen av de femton skyltarna sker lördagen den 15 december kl 13.30 på Regionmuseets gård. Invigningstalare är kulturchef Bengt-Åke Kjell och Gustav Hellströms-sällskapets ordförande Disa Lundgren. Christianstads Motettsällskap står för den musikaliska underhållningen under ledning av Lena Ekman Frisk.

Jörgen Svensson Dahl, Kommunikationschef, 044-13 83 33 eller 0705-33 25 42
Disa Lundgren, Ordförande i Gustav Hellströms-sällskapet, 044-12 00 54