Sparbanksidén – lika aktuell idag som för 183 år sedan!

Sparbanken 1826 är Sveriges äldsta sparbank och ett av de äldsta företagen i bankens verksamhetsområde. Den 25 mars 1826 grundades banken och imorgon fyller banken 183 år. Banken är sprungen ur en god och humanistisk tanke - Sparbanksidén. I dessa tider av finansoro är denna tanke lika aktuell idag som för 183 år sedan.

Sparbanksidén
Sparbanken 1826 rötter finns i den ursprungliga sparbanksidén som föddes i Skottland 1810. Den grundläggande tanken var att hjälpa de svaga i samhället och stimulera till sparande samtidigt som pengarna skulle komma till nytta för utvecklingen av bygden.

Oro eller möjligheter
Idag lever vi i en förvirrande och motsägelsefull tid, där den ekonomiska turbulensen skapat både oro och möjligheter. För den som har jobb och bolån har 2009 börjat mycket bra. Sänkt inkomstskatt och fallande bolåneräntor ger mer pengar över i plånboken. Samtidigt finns det människor som är drabbade av lågkonjunkturen med varsel, arbetslöshet, sömnlösa nätter och oro för sin ekonomiska situation.

- Vårt uppdrag är att förmedla trygghet och vi hjälper våra kunder att få koll på sin ekonomi, oavsett vilken situation de befinner sig i. Vi ger dem konkreta förslag på hur de kan fatta bättre ekonomiska beslut, det vill säga rådgivning. Kunderna ska helt enkelt sätta oss i arbete och det är det vi är till för, säger Maths Malmström, Marknadschef i Sparbanken 1826.

Stolt historia
Traditionen är viktig för både människor och företag och vi kan lättare förstå framtiden om vi känner till historien. På bankens webbplats hittar man intressanta milstolpar från bankens 183-åriga verksamhet och under denna vecka kan man här även tävla i sparbankshistioria.

- Vi är stolta över vår historia och att vi med styrka, stabilitet har haft förmåga att förändra oss och utvecklats till en av Sveriges starkaste sparbanker, avslutar Maths Malmström.

Maths Malmström, Marknadschef, vVD, 044-13 83 07 eller 0706-31 18 50

Fakta om Sparbanken 1826

• 25 mars 1826 - Bildades Christianstads Läns Spar bank.
  • 2008 - Efter fusion med Tyringe Sparbank och förvärv av sju Swedbank-kontor i Hässleholm och Osby kommuner bildades en regional sparbank i nordöstra Skåne - Sparbanken 1826. Banken har 21 kontor i 4 kommuner, Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 44 miljarder kronor.
    Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste sparbank - Nära dig.