Sparbanksidén bidrar till framtiden – projekt blir verklighet i Skåne

260 goda idéer i Skåne får liv när Sparbanken Skånes vinst kommer till nytta i föreningar och organisationer. För andra gången 2018 bidrar bankens ägarstiftelser med projektstöd. Tillsammans investerar banken och stiftelserna i den lokala samhällsutvecklingen.

Den gamla sparbanksidén är fortfarande central i Sparbanken Skåne. Det innebär att banken med sina kunder verkar som en god kraft i samhället. Bland annat sker det genom att vinstutdelning från bankrörelsen kommer till nytta via ägarstiftelserna i det lokala föreningslivet, där pengarna kan skapa värden för framtiden.

Cirka 260 projekt på olika håll i Skåne får nu stöd i denna sista utdelningsomgång för 2018. Föreningar och organisationer kan två gånger om året ansöka om medel från Sparbanken Skånes ägare – Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Finn och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

I samarbete med våra ägarstiftelser kan vi medverka till att goda idéer får liv. En sparbank bidrar till samhällsutveckling på många plan. I slutänden är det alla kunder som med sitt val av bank är med och investerar i framtiden, säger Gunilla Bengtsson, bankchef på Sparbanken Skåne.

Bland de aktuella projekten som får sparbanksstöd

• Uppåkra IF – föreläsning för föreningens 11-åringar i ämnet att motverka utanförskap och mobbning.
  • Sliperiet Gylsboda – vidareutveckling av sliperiet utanför Lönsboda för att möjliggöra verksamhet i två av verkstäderna vintertid. Även utveckling av Gylsboda Festival.
  • Trollenäs Idrottsförening – utveckling av parafotbollen; få fler spelare och ledare i Eslövs, Hörbys och Höörs kommuner.
  • Handelsstaden Kristianstad – stöd för att arrangera musikkvällar på Stora Torg.
  • Öja Fotbollförening – fotbollsskola för pojkar och flickor mellan 7-14 år.
  • Föreningen Farföräldrar med vänner mot barndiabetes – vidareutveckling av mobilappen DiabetesNinja.

www.sparbankenskane.se finns en lista med samtliga föreningar och organisationer som får projektbidrag, kommun för kommun.

Gunilla Bengtsson, bankchef Sparbanken Skåne, 0479-158 09
Östen Gunnarsson, Sparbanksstiftelsen 1826, 070-619 85 58
Maria Wallinius, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-206 65 27
Katarina Andrén, Sparbanksstiftelsen Finn, 046-16 77 00

Sparbanken Skåne är en stark regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Banken ägs huvudsakligen av tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Om Sparbanken Skånes ägarstiftelser
Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är alla delägare i Sparbankens Skåne, med en ägarandel på 26 procent vardera. Stiftelsernas syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan av detta stödjer stiftelserna projekt som bidrar till lokal utveckling inom sina respektive verksamhetsområden.