Sparbanksidén har gett en miljard till samhällsutveckling i Skåne

Nu i maj är det tio år sedan Sparbanken Skåne bildades, genom en sammanslagning av tre skånska sparbanker. Med sparbanksidén som ledstjärna har Sparbanken Skåne på tio år bidragit med en miljard kronor till den lokala samhällsutvecklingen. Bland annat har tiotusentals barn och unga deltagit i bankens olika skolprojekt.

När de första sparbankerna startades i början av 1800-talet var det för att hjälpa människorna att spara och ta sig igenom en slitsam och fattig vardag. Idag är sparbankens uppgift mer komplex, men tanken om att banken ska verka som en god kraft i samhället finns fortfarande kvar.

Sparbanken Skåne har rötter tillbaka till 1826 och tog sin nuvarande form i maj 2014 när Färs & Frosta Sparbank, Sparbanken 1826 och delar av Sparbanken Öresund gick ihop. Huvudägare är alltjämt tre skånska sparbanksstiftelser och i samarbete med dessa kan vinst från bankrörelsen återinvesteras i föreningsliv, samhällsprojekt, lärande och andra goda initiativ i Skåne.

På tio år har över en miljard kronor från Sparbanken Skåne satsats i olika utvecklingsprojekt i Skåne*.

– Vi är en del av samhället och den ekonomiska vardagen här i Skåne. Som bank stöttar vi privatpersoner, företagare och organisationer med banktjänster, men som sparbank kan vi göra mer än så. Vår vinst stannar till största delen här i Skåne och kan göra nytta ute i samhället. I slutänden är det alla våra kunder som med sitt val av bank är med och bidrar till morgondagens Skåne, säger VD Rasmus Roos.

Sparbanken Skåne samarbetar löpande med hundratals föreningar på sponsringsområdet så att de kan utvecklas och på sitt sätt medverka till ett levande lokalsamhälle. Banken engagerar sig också i andra samhällssatsningar, delar ut stipendier och driver egna projekt för till exempel skolbarn och ungdomar.

Under årens lopp har tiotusentals unga deltagit i dessa projekt, några exempel:

Ekonomi för unga
Sparbanken Skåne arrangerar roliga och interaktiva föreläsningar i skolklasser om pengars värde, en sund privatekonomi och vikten av att planera inkomster och utgifter. 49 000 barn och unga har medverkat i föreläsningarna under de senaste tio åren.

I djurens spår med Sparbanken Skåne
Elever i årskurs 2 bjuds in till en upplevelsedag på Skånes Djurpark. På plats får de lära sig om ekosystem, djur och natur. Projektet hette tidigare En dag med gårdens djur. 36 000 elever har deltagit under de senaste tio åren.

Sparbanken Skånes Arkeologiskola
Femteklassare bjuds in till Uppåkra Arkeologiska Center. Som arkeologer för en dag får eleverna lära sig praktiskt om historia och även vara med och sålla fram riktiga fynd i jorden. 22 000 elever har deltagit sedan projektet startades 2018.

En dag på Vattenhallen Science Center
Åttondeklassare bjuds på en lärorik vetenskapsdag på Vattenhallen Science Center i Lund. Eleverna väljer ett av tre kunskapsteman – life science, robotprogrammering eller jorden och klimatet genom tiderna. 29 000 ungdomar har medverkat sedan projektet startades 2015.

Positiva projekt
För att skapa en extra dimension av lärande och gemenskap bland elever, finns möjlighet för grundskolor att söka stöd från banken för aktiviteter utanför ordinarie verksamhet. Totalt har över 800 projekt finansierats på skolor runt om i Skåne under de senaste tio åren.

Två gånger årligen kan också föreningslivet ansöka om bidrag till egna utvecklingsprojekt i sin verksamhet. Bland de allra senaste satsningarna från Sparbanken Skåne märks Energiklivet, ett initiativ för att stötta skånska föreningar i den gröna omställningen.

– Sparbanksidén är två hundra år gammal men lika aktuell som någonsin. Alla skåningar ska kunna drömma stort och odla sina intressen. Här är vi en engagerad partner i vått och i torrt. Att bankens vinst kan återinvesteras i samhället är ett sätt för oss att ge tillbaka, säger Rasmus Roos.

* Sparbanken Skånes verksamhetsområde utgörs av kommunerna Eslöv, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Lund, Osby, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla, Ystad och Östra Göinge.

Tre röster om Sparbanken Skånes samhällsarbete

”Föreläsningarna om privatekonomi med banken är guld värda för att de bidrog till att elever fick en förståelse om hur individ, ekonomi och samhälle påverkar varandra. De har också gett förståelse kring en budgets fördelar. Eleverna fick en aha-upplevelse kring hur små förändringar i våra vardagliga konsumtionsval kan påverka privatekonomin.”
Paulin Nilsson, mentor och högstadielärare på Västerportskolan i Ystad som har återkommande föreläsningar om ekonomi för unga

”Sparbanken Skånes bidrag blev grundfinansieringen i vårt omställningsprojekt för att bli mer klimatsmarta. Med detta bidrag kan vi installera solceller på scoutgårdens tak för att minska vår energiförbrukning för värme och belysning. Det stärker oss som förening.”
Fredrik, ordförande i Staffanstorps scoutkår Torparna som får medel från Energiklivet våren 2024

”Jag blev jätteglad för stipendiet. Jag tror att anledningen varför jag får det är att jag är närvarande och har relationsbyggandet i hjärtat. När man jobbar ideellt ser man inte alltid själv vad man faktiskt gör, så det är viktigt att bli påmind om det genom att få bekräftelse som ledare.”
Emma Wass Olsson, barn- och ungdomsledare på C4 Thaiboxningsklubb i Kristianstad och mottagare av Skånes Idrottsledarstipendium 2024

Rasmus Roos, VD, 046-16 23 11
Marcus Nilsson, marknadschef, 044-13 86 01