Sparbanksidén lever vidare…

… när föreningsliv och näringsliv får del av Sparbanken 1826 överskott.

Sparbanken 1826 avsätter medel till Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, som har som syfte att utveckla livskvalitén och möjligheterna att bo och verka i vår region.

När sparbanksidén föddes i Skottland för över 200 år sedan var det med ett stort socialt ansvar. Tanken var att stimulera till sparande samtidigt som avkastningen skulle komma till nytta för samhällets utveckling. Så har det även varit i Kristianstad - ända sedan 1826, berättar Per Frankenius, ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826.

- Sparbankens engagemang i samhället kan nog inte överskattas och otaliga är de projekt som genom åren fått stöd av sparbanken och vår stiftelse. Allt från varmbadhus år 1896 och Frälsningsarméns slumverksamhet 1938 till nyföretagare, scouter, hårdrockare och bollsportare på Täppetstranden under 2000-talet.

Nedanstående organisationer har beviljats bidrag från utvecklingsstiftelsen:

Svenska Scoutrådet: 500.000 kr/år i tre år
Gemensamma insatser, som t ex utbildning av ungdomsledare i Trygga Möten, ska öka integrationen och stärka scoutrörelsen regionalt med målet att Kristianstad ska fortsätta vara Sveriges Scoutkommun nr 1.

Heja Skåne: 150.000 kr
Syftet med Heja Skåne är att skapa ett idéforum där kreativa beslutsfattare från hela Skåne och från alla delar av samhället träffas för att diskutera landskapets möjligheter. Planen är att arrangera Heja Skåne i Kristianstad under 2012.

Hästveda – Det nya tågsamhället: 50.000 kr/år i två år
Föreningen stimulerar till ett stort och brett intresse för framtidsfrågor som finns i Hästveda med omnejd.

Kristianstads Kartingklubb – Mot VM 2016: 100.000 kr/år i fyra år
Kristianstads Kartingklubb är en av få som kan arrangera stora internationella tävlingar i Norden, vilket även innebär att de nationella tävlingarna kommer att locka fler tävlande och mer publik.

Kristianstads DFF, Fotbollsakademin: 400.000 kr under fyra år (150.000 kr första året)
KDFF får anslag för sin långsiktiga satsning på sin fotbollsakademi. Fotbollsakademin ska säkerställa att det varje år finns unga spelare som kan ta steget från ungdomsleden till
A-truppen.

Platsorganisation Åhus: 100.000 kr/år i tre år
Utveckling av Åhus som turist- och boendeort

Åhus Visfestival: 50.000 kr
Åhus Visfestival är ett evenemang av högsta klass, som erbjuder musik av landets främsta musiker, visartister.

Tivolirock 2012: Intäktsgaranti på 100.000 kr
Tivolirock främjar det lokala och regionala musik- och kulturlivet i Kristianstad genom sitt lokala engagemang samt har en positiv påverkan på turismen.

För ytterligare information
Bo Lundgren, verkställande tjänsteman i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0705-46 22 51
Per Frankenius, Ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0708-24 28 87
Stiftelsens webbplats: utvecklingsstiftelse. sparbanken1826.se

Om Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 bildades den 25 maj 2004 för att stödja större och långsiktiga projekt som har stor betydelse för bygden i många år framåt. Sedan starten 2004 har stiftelsen beviljat bidrag på ca 40 miljoner kr.

Utvecklingsstiftelsen delar ut bidrag två gånger om året med sista ansökningsdag den 1 april respektive
den 1 oktober.