Sparbanksstiftelse bjuder ungdomar på vetenskapsdag

Skånska åttondeklassare får i höst möjlighet till en upplevelse utöver det vanliga när Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta i samarbete med Sparbanken Skåne bjuder på en vetenskapsdag på Vattenhallen Science Center i Lund.

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne, med det viktiga uppdraget att förvalta vinsten från banken och se till att den kommer det lokala samhället till godo. I höst startar stiftelsen ett nytt projekt där högstadieelever får chansen att lämna skolbänken för en dag och hänge sig åt experiment och upptäckarlust på Vattenhallen Science Center.

– Breda skolprojekt som väcker nyfikenhet kring de naturvetenskapliga ämnena är något som Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta prioriterar. Med våra skolprojekt för årskurs 2 och årskurs 5 igång är det nu tid för ett projekt för högstadiet, säger Nomie Gustafsson, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Stiftelsen hyr Vattenhallen under tisdagar och torsdagar fram till i mitten av december för klasser i Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lund, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla och Ystad. Stiftelsen står för alla kostnader för ett besök, inklusive upphämtning med buss vid skolan.

Ett besök kretsar kring ett av två teman, robotprogrammering eller life science. Eleverna får bland annat testa robotstyrning i mikrokontrollern Arduino eller åka genom en tomograf-modell för att se hur kroppen ser ut inuti. Drygt tusen ungdomar är inbokade till ”En dag på Vattenhallen” nu i höst och till våren får projektet en fortsättning.

Totalt delar bankens tre ägarstiftelser, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Öresund, ut cirka 40 miljoner kronor om året i olika bidrag, stipendier och projekt.

– Genom stiftelserna ger vi tillbaka av vinsten från Sparbanken Skåne och kan tillsammans med våra kunder bidra till en positiv utveckling av samhället. Sparbanksidén är 200 år gammal och detta är ett bra exempel på hur den fungerar idag, säger Maria Wallinius, marknadschef på Sparbanken Skåne.

Nomie Gustafsson, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-533 23 67, nomie@sparbanksstiftelsenfof.se
Maria Wallinius, Sparbanken Skåne, 046-37 18 71, maria.wallinius@sparbankenskane.se

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 %. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 280 miljoner kronor delats ut.