Sparbanksstipendium till organisationen Suicide Zero

Lennart Haglunds Sparbanksstipendium för 2023 tilldelas organisationen Suicide Zero. Sparbanken Skånes ägare Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta delar årligen ut stipendiet på 250 000 kronor till en förening, organisation eller person som gjort en betydande insats för den lokala samhällsutvecklingen.

Precis som ifjol har Lennart Haglunds Sparbanksstipendium för året tema omsorg och omtanke om de som mår dåligt och far illa i vårt samhälle. Varje år tar nära 1 500 människor sitt liv i Sverige. Det är sju gånger fler än antalet döda i trafiken. I statistiken döljer sig föräldrar, barn, syskon, grannar, kollegor och vänner. Varje år får tiotusentals människor beskedet att någon de känner har tagit sitt liv.

Suicide Zero grundades 2013 och arbetar för att minska självmorden. Suicide Zero utbildar allmänhet och organisationer, stödjer forskning och påverkar beslutsfattare för att öka kunskapen om detta samhällsproblem.

Lennart Haglunds Sparbanksstipendium tillkännagavs på torsdagskvällen i samband med stiftelsens årsstämma. Jeanette Heilmann, regionansvarig för Suicide Zero i Skåne och Blekinge, tog emot stipendiet.

– Detta ger oss möjlighet att jobba ännu mer aktivt och engagerat med frågan. Som ideell organisation är vi beroende av denna typ av medel. Sedan är stipendiet något för oss att vara stolta över. Vi kan sträcka på ryggen lite extra, det är verkligen fint och betyder mycket, säger Jeanette Heilmann.

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är en av huvudägarna i Sparbanken Skåne och är även delägare i Swedbank. Avkastningen på aktierna i dessa båda banker använder stiftelsen för samhällsutvecklande ändamål i närområdet.

Lennart Haglunds Sparbanksstipendium har skapats för att hedra Lennart Haglunds gärning inom den skånska bankvärlden under 50 års tid. Lennart Haglund är idag hedersordförande i både Sparbanken Skåne och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta. Bland tidigare mottagare av stipendiet märks Storkprojektet i Skåne, Hasse & Tage-museet i Tomelilla, Sjöbo Ungdomsorkester, H65 Höör, Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center, Sjöbo Simsällskap, Friluftsfrämjandet, Brottsofferjouren och Freezonen kvinno- tjej- och brottsofferjour.

Maria Wallinius, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-206 65 27
Jeanette Heilmann, Suicide Zero, 076-881 39 04

Om Suicide Zero
De resurser som satsas på suicidprevention står inte i relation till hur stort problemet är och det finns mycket okunskap, tabu, rädsla och stigma kring självmord. Suicide Zero vill få fler att göra mer för ett samhälle utan självmord. Organisationen arbetar för att lyfta frågan, identifiera samhällsbrister och sprida kunskap.