Starkt rörelseresultat för Färs & Frosta Sparbank

För 2012 visar Färs & Frosta Sparbank ett rörelseresultat på 278 miljoner kronor och en affärsvolym på 56,9 miljarder, att jämföra med 216 miljoner och 54,1 miljarder 2011. Detta innebär en volymökning på 5,2 %. Banken har i snitt haft en likviditet på 4,5 miljarder under året och en kapitaltäckningsgrad på 24 % (kapitaltäckningskvot 3,0). Det goda resultatet borgar för stabilitet och långsiktighet, och inte minst, fortsatta utvecklingsmöjligheter för människor och företag i bankens närhet

- Det gångna året har präglats av osäkerhet på det makroekonomiska planet, men vi visar trots detta en bra lönsamhet. Vi har ett gott handlingsutrymme inför kommande lagkrav på kapitaltäckning och erbjuder den finansiella styrka som efterfrågas på vår lokala marknad, säger Bertil Engström, VD Färs & Frosta Sparbank.

Banken har i Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta en stabil och lokal majoritetsägare, som sedan den bildades år 1999 beviljat mer än 200 miljoner kronor till lokal utveckling. Årets resultat ger en rejäl utdelning till stiftelsen som därigenom kan fortsätta med att göra en positiv skillnad för många människor, i både små och stora sammanhang.

Se Årsredovisning 2012 i sin helhet

För ytterligare information kontakta:Bertil Engström, VD Färs & Frosta Sparbank