Stipendier till skånska ledare inom barn- och ungdomsidrotten – 249 eldsjälar hyllas

249 skånska idrottsledare hyllas nu med stipendier för sitt engagemang inom barn- och ungdomsidrotten i regionen. Skånes Idrottsledarstipendier delas ut sedan 2006 av Sparbanksstiftelserna i Skåne* tillsammans med RF-SISU Skåne. Fokus för 2024 har varit att uppmärksamma de unga ledarna i föreningslivet och hela 140 av årets stipendiater är under 25 år.

Närmare 90 procent av alla barn och ungdomar i Sverige är någon gång under sin uppväxt med i en idrottsförening. Ledarna har därmed en stor betydelse för inte bara enskilda individer utan också för samhällets utveckling i stort, då ledarna ofta blir inspirerande förebilder för de unga.

Tanken med Skånes Idrottsledarstipendier är att belöna och stödja idrottsledare som gjort betydande ideella insatser för sin förening. Styrelserna i skånska idrottsföreningar har under vintern haft möjlighet att nominera sina kandidater. Totalt nominerades cirka 700 kandidater.

I förlängningen ska stipendierna främja utvecklingen av duktiga idrottsledare och därigenom stärka hela idrottsrörelsen i regionen. Fokus för 2024 har varit att uppmuntra särskilt de yngre ledarna (13-25 år) men alla ledare som är engagerade och genom sitt ledarskap skapat en trygg, lustfylld och välkomnande miljö för barn och ungdomar i linje med någon av idrottens fem utvecklingsresor inom Strategi 2025 har kunnat nomineras.

Varje stipendium är på 10 000 kronor.

Stipendierna har delats ut under april och maj och en av årets mottagare är Agnes Nilsson på GK Splitt i Ystad. Trots att Agnes bara är 14 år har hon redan varit engagerad som ledare i ett par år. Idag tränar hon två barngrupper flera gånger i veckan där en av grupperna har upp mot 30 deltagare.

– Det bästa med att vara ledare är att få se barnen ha kul tillsammans samtidigt som de lär sig nya saker. Alla barn utvecklas på sitt eget sätt och det är superkul att följa. Som ledare lär vi också känna dem väl, vi kommer så nära gymnasterna, säger Agnes Nilsson.

Hon berättar att hon lägger mycket tid på att planera träningarna på bästa sätt tillsammans med kompisar som också är ledare i föreningen. Utmaningen är att lägga upp det så att alla gymnaster är i rörelse samtidigt och att skapa riktigt roliga träningar.

– Jag har jobbat mycket för föreningen och är stolt över det jag gjort här. Men det är många unga ledare i vår förening som förtjänar detta lika mycket som jag. Stipendiet visar att föreningen uppskattar att vi gör så mycket i ung ålder, säger Agnes Nilsson.

Sedan starten 2006 har 3 878 stipendier delats ut inom ramen för projektet Skånes Idrottsledarstipendier.

– Att vara idrottsledare handlar inte bara om idrott, det handlar lika mycket om att vara en god förebild och att kunna inspirera andra. Med stipendierna vill vi uppmärksamma och hylla alla eldsjälar som jobbar med våra barn och ungdomar i idrottsrörelsen, säger Gunilla Bengtsson på Sparbanksstiftelsen 1826, en av stiftelserna bakom Skånes Idrottsledarstipendier.

Bland övriga föreningar som har stipendiater finns Christianstad Badmintonklubb, Simklubben Poseidon i Lund och Malmö Boxningsklubb. På skanesidrottsledare.se finns en sammanställning med samtliga idrottsledarstipendiater i Skåne för 2024, kommun för kommun, förening för förening.

* Sparbanken Skånes ägarstiftelser, Swedbanks Ägarstiftelse Skåne och Stiftelsen Gripen

Gunilla Bengtsson, Sparbanksstiftelsen 1826, 070-340 07 47

Om Skånes Idrottsledarstipendier
Sparbanksstiftelserna i Skåne vill tillsammans med RF-SISU Skåne uppmärksamma alla idrottsledare som engagerar sig ideellt i barn- och ungdomsidrotten i regionen. 250 stipendier på 10 000 kronor delas ut efter att idrottsföreningar i Skåne haft möjlighet att nominera kandidater under perioden 15 januari–25 februari.