Stor utbildningsinsats i Hjärt-lungräddning genom Färs & Frosta Sparbank och Civilförsvarsförbundet

På alla Färs & Frosta Sparbanks kontor finns det hjärtstartare och medarbetare utbildade i Hjärt-lungräddning. Detta födde tanken på att göra en insats för att sprida kunskapen till fler. Nu i veckan erbjuds därför ett 40-tal kurstillfällen runt om i södra och mellersta Skåne. Fler än 400 personer har redan anmält sig.

- Vi har gjort en medveten satsning kring detta på våra kontor och dessutom gett ekonomiska förutsättningar för flera föreningar att köpa in hjärtstartare via vår stiftelse. Vi tror att det finns ett behov i samhället av att lära sig Hjärt-lungräddning och vi samarbetar nära föreningslivet i vårt verksamhetsområde för att nå ut. Förhoppningsvis tar många chansen att gå en HLR-kurs när den erbjuds utan kostnad på nära håll, säger Maria Wallinius, Marknadschef på Färs & Frosta Sparbank.

Det är Civilförsvarsförbundet som håller i själva utbildningen som kallas Vuxen-HLR. Denna ger grundkunskaper i behandlingen av en person, som fått hjärtstopp, genom bröstkompressioner och inblåsningar. Under kursen bekantar sig deltagarna även med hjärtstartare och tränar på att använda den.

- Färs & Frosta Sparbanks initiativ är föredömligt och är ett utmärkt exempel på hur ett företag kan bidra till säkerhet och trygghet i samhället, säger Anders M. Johansson, generalsekreterare i Civilförsvarsförbundet.

Se www.fofspar.se/hjarta för detaljer kring orter och kurstillfällen.

För ytterligare information kontakta:
Maria Wallinius, Marknadschef Färs & Frosta Sparbank
maria.wallinius@fofspar.se, 046-37 18 71