Utökat sparbanksstöd till skånska föreningar i höst

Hög inflation och försämrat konjunkturläge riskerar att vingklippa det ideella föreningslivet. Sparbanken Skåne, en av Skånes största föreningssponsorer, går nu in med ett extra föreningsstöd i höst för att underlätta för de lokala barn- och ungdomsföreningarna. Totalt får 500 föreningar runt om i Skåne del av det extra stödet, omfattande 15 miljoner kronor.

Stigande kostnader, minskade försäljningsintäkter och en tendens till färre medlemmar är inte bara ett problem för elitklubbarna utan även för den breda gruppen av ideella föreningar. I praktiken kan den samhällsekonomiska nedgången bli en utmaning för mångfalden och utbudet av aktiviteter, då kraften för utveckling i det lokala föreningslivet helt enkelt riskerar att knäckas av konjunkturen.

Sparbanken Skåne har därför beslutat att skjuta till ett extra föreningsstöd i Skåne nu i höst. Totalt delar banken ut 15 miljoner kronor till lokala föreningar, utifrån storleken på föreningarnas barn- och ungdomsverksamhet.

– Tillsammans med våra ägarstiftelser har vi en unik möjlighet att låta vinst från banken stanna lokalt och göra nytta för samhället. Vi behöver ett starkt föreningsliv i Skåne och här kan vi som sparbank göra en verklig skillnad. Vi ser ett behov av extra stöttning och utökar därför våra investeringar i föreningslivet nu i höst, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne.

Bland föreningarna som får ekonomiskt stöd finns Röke Innebandyklubb. Föreningen får 50 000 kronor och ordförande Sara Dahlberg berättar att detta möjliggör allt från en extra cup för ungdomslagen till inköp av nytt träningsmateriel i en tuff ekonomisk tid. Totalt i Hässleholms kommun delas föreningsstöd om 1,5 miljoner kronor ut.

Staffanstorps Judoklubb får 40 000 kronor i extra föreningsstöd, pengar som ska gå till att utveckla träningsmöjligheterna för funktionsvarierade, något som ligger klubben varmt om hjärtat.

– Kostnaderna hos våra medlemmar och även för klubbens egna inköp har verkligen sprungit iväg nu i lågkonjunkturen. Stödet gör att vi inte behöver begränsa oss i våra aktiviteter och det ser också ut som att vi inte kommer att behöva höja några avgifter under året. Och då riskerar ingen medlem att hamna utanför, säger klubbkassör Mattias Löfgren.

I Eslöv, Kristianstad och Ystad får bland andra Marieholms Idrottssällskap, C4-Gymnasterna och Öja Fotbollsförening medel. I Sjöbo kommun finns Friluftsfrämjandet på listan med föreningar som mottar stöd, både avdelningen i Sjöbo och avdelningen i Blentarp-Sövde som får 50 000 kronor vardera. Totalt i Sjöbo kommun får 31 föreningar och ideella organisationer del av det extra föreningsstödet.

– Stödet kommer att användas till att fokusera på ledarna, framförallt våra unga. De är jättevärdefulla för barnen som får förebilder och något att sträva efter. Genom att investera i dem, kan vi skapa bättre förutsättningar för barn och ungdomar att fortsätta utvecklas utomhus under årets alla säsonger, säger Roger Lindgren, ordförande för Friluftsfrämjandet i Blentarp-Sövde.

Tillsammans med ordinarie projektbidrag som föreningar kan söka hos bankens ägarstiftelser under höst och vår, innebär det extra föreningsstödet att banken gör sin hittills största satsning på det skånska föreningslivet. Det hela blir möjligt tack vare sparbanksidén, där en bärande del är att vinst från bankrörelsen som inte behöver stanna för att trygga bankens framtid ska kunna återföras till olika utvecklingsprojekt i det lokala samhället.

Helen Göransson, bankchef Sparbanken Skåne, 044-13 85 92
Sara Dahlberg, Röke Innebandyklubb, 076-884 85 39
Roger Lindgren, Friluftsfrämjandet Blentarp-Sövde, 073-336 14 18
Mattias Löfgren, Staffanstorps Judoklubb, 076-305 94 97
Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Om Sparbanken Skånes Föreningsstöd
Föreningsstödet är en extra insats hösten 2023 för det ideella föreningslivet i Skåne. Totalt får 500 föreningar del av extrastödet som omfattar 15 miljoner kronor. Stödet baseras på storleken på barn- och ungdomsverksamheten och föreningarna finns i Eslöv, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Lund, Osby, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla, Ystad och Östra Göinge kommun.

Citat

Helen Göransson, bankchef