Utvecklingsstiftelsen fortsätter att stödja näringslivets, idrottens och ålfiskets utveckling

Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 fortsätter att stödja långsiktiga projekt som visar på konkreta resultat. Utvecklingsstiftelsen har tidigare beviljat bidrag till NyföretagarCentrum i både Kristianstad och Hässleholm. I år erhåller NyföretagarCentrum i Osby bidrag för en nystart som ska stödja nya företagare i Osby kommun. Team Sparbank 1826/Skånes Idrottsförbund får fortsatt stöd för att främja utvecklingen av bygdens unga idrottstalanger och Ålfonden får ytterligare medel till att slå vakt om ålfisket.

Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 stödjer långsiktiga projekt, som syftar till att utveckla livskvalitén och möjligheterna att bo och verka i vår region. Sedan stiftelsen startade 2004, har stiftelsen beviljat mer än 30 mkr i bidrag till olika projekt.

- Vi vill att det ska vara gott att leva i vår region och vi vill påverka och bidra till en sund, bättre och levande bygd till nytta för många generationer framöver, säger Bo Lundgren, verkställande tjänsteman i utvecklingsstiftelsen.

Bland årets ansökningar har styrelsen nu bestämt vilka som erhåller bidrag under 2009 och dessa är:

NyföretagarCentrum Osby: 6.250 kr
NyföretagarCentrum hjälper alla som vill starta ett eget företag genom kostnadsfri och konfidentiell rådgivning. Oberoende och god rådgivning på ett tidigt stadium, som ger sunda företag, är mycket viktigt för regionens tillväxt.

Team Sparbank 1826/ElitIdrottsCentrum - Skånes Idrottsförbund: 150.000 kr/år i 2 år
Satsningen avser medel för att främja utvecklingen av bygdens idrottstalanger i åldrarna 16-21 år i skilda idrotter. EIC erbjuder bl a professionellt stöd i fysiologi, idrottsmedicin, kost och näringslära. Detta är en fortsättning på tidigare års satsningar från Utvecklingsstifelsen.

Ålfonden: 50.000 kr
Ålfonden är en frivillig sammanslutning av ålfiskare, som genom egna bidrag och anslag från olika organisationer, staten och EU verkar för att slå vakt om ålfisket längs ålakusten. Fonden går in på sitt tredje verksamhetsår och under de två år som fonden varit verksam har ålyngel för ca 860.000 kr satts ut. Utvecklingsstiftelsen har stöttat projektet sedan starten.

Bo Lundgren, 044-13 82 81