Vi drar gärna vårt strå till stacken...

Såväl kultur som föreningsliv fick del av Sparbanken 1826 överskott när Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 delade ut vårens bidrag idag.

När sparbanksidén föddes i Skottland för 200 år sedan var det med ett stort socialt ansvar. Tanken var att stimulera till sparande samtidigt som avkastningen skulle komma till nytta för samhällets utveckling. Så har det även varit i Kristianstad - ända sedan 1826, berättar Per Frankenius, ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 .

-    Sparbankens engagemang i samhället kan nog inte överskattas och otaliga är de projekt som genom åren fått stöd av sparbanken och vår stiftelse. Banken har tre långsiktiga huvudmål med detta arbete; att få fler invånare, fler företag och fler besökare till vår region. Det gynnar alla som bor och verkar här.

Nedanstående organisationer får bidrag:

KFF, Fotbollsutveckling i Kristianstadsregionen: 150.000 kr/år i tre år
Bidraget skall stödja fotbollsutvecklingen för pojkar i åldern 14-19 år i Kristianstadsregionen.

Kristianstads DFF, Fotbollsakademin: 100.000 kr/år i tre år
KDFF får anslag för sin långsiktiga satsning på sin fotbollsakademi. Fotbollsakademin ska säkerställa att det varje år finns unga spelare som kan ta steget från ungdomsleden till
A-truppen.

IFK Kristianstad, Region Handboll: 950.000 kr under fyra år (200.000 kr första året)
Projekt Region Handboll ska utveckla sin verksamhet med en utvidgad satsning på såväl flickor som pojkar samt tränarutbildning i regionen.

Rickarums Byateater: 30.000 kr
För 18:e året spelar Rickarums Byateater sommarteater utanför Kristianstad. I år ger de sig på Kristianstads historia och dess grundare kung Christian IV med föreställningen Kung Renässans och Skånska prinsessan.

Föreningen Hovdala Vänner: 25.000 kr
Hovdala Vänner får bidrag till att utveckla föreningens verksamhet och öka antalet besökare till Hovdala.

Pappersbrukets Vänner, Östanå: 100.000 kr
Bidraget ska ge ett stöd till kulturella projekt och aktiviteter under säsongen 2011.

För ytterligare information
Bo Lundgren, verkställande tjänsteman i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0705-46 22 51
Per Frankenius, Ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0708-24 28 87
Stiftelsens webbplats: utvecklingsstiftelse. sparbanken1826.se

Om Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 har som uppgift att stödja stora och långsiktiga projekt som har
stor betydelse för bygden och dess framtid. Sedan stiftelsen startade 2004, har stiftelsen delat ut 35,8 mkr till olika projekt.