Årsstämma i Specialfastigheter

Årsstämman i Specialfastigheter Sverige AB (publ) ägde rum den 21 april i Stockholm. Samtliga styrelseledamöter omvaldes och Eva Landén fortsätter som styrelsens ordförande.

Stämman beslutade bland annat att fastslå den av styrelsen föreslagna utdelningen om 570 Mkr. Utbetalning planeras ske den 4 maj. Stämman fastställde resultaträkningen för 2019 och balansräkningen per 2019. Styrelsens ledamöter och vd beviljades ansvarsfrihet. Stämman beslutade vidare att fastställa föreslagna arvoden för styrelsen samt de riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare som styrelsen föreslagit.

Till styrelsen omvaldes Carin Götblad, Eva Landén, Mikael Lundström, Erik Tranaeus, Maj-Charlotte Wallin och Åsa Wirén. Eva Landén fortsätter som ordförande för bolagets styrelse.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Aktiebolag valdes som revisor, för en period om ett år, med auktoriserade revisorn Helena Ehrenborg som huvudansvarig.

För att minska smittspridningen av coronaviruset var bolagsstämman inte öppen för allmänheten. Vd:s anförande samt protokoll från årsstämman publiceras inom kort på Specialfastigheters webbplats, www.specialfastigheter.se

Åsa Hedenberg, vd

Specialfastigheter äger och förvaltar fastigheter med säkerhetskrav, som till exempel kriminalvårdsanstalter, domstolsbyggnader, polisfastigheter och försvarsfastigheter. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till cirka 29 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Våra huvudkontor finns i Linköping och Stockholm.