Specialfastigheter emitterar en miljard kronor på kapitalmarknaden

Specialfastigheter har emitterat en obligation om 1 000 Mkr med en löptid på 5,5 år. Obligationslånet utbetalas i maj 2023 med återbetalningsdag i september 2028. Obligationslånet löper till en fast årlig ränta om 3,74 procent.

Obligationen kommer att noteras på NASDAQ OMX Stockholm. Syftet med obligationen är finansiering av den löpande affärsverksamheten samt refinansiering av företagscertifikat och en obligation som slutbetalas samma datum.

– Vi passar på att minska vår finansieringsrisk och likviditetsrisk genom att emittera en obligation med en bindningstid på drygt 5 år. Trots viss osäkerhet och volatilitet på marknaderna fortsätter Specialfastigheter att emittera till bra villkor. Kombinationen av vår höga rating, AA+, samt vår långa närvaro på kapitalmarknaden är attraktivt för investerare. De väljer att placera i en motpart med en av de lägsta kreditrisker som finns på svenska företagsobligationsmarknaden, säger Specialfastigheters CFO Claes Rasmuson.

Mer detaljerad information om obligationslånet och villkoren för emissionen publiceras inom kort på Specialfastigheters hemsida.

Claes Rasmuson, CFO
Tel 010-788 62 04

Thony Eriksson, finansförvaltare
Tel 010-788 62 37

Specialfastigheter äger och förvaltar fastigheter med säkerhetskrav. Bolaget ägs till 100 procent av svenska staten och förvaltas genom Regeringskansliet. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter. Marknadsvärdet uppgår till närmare 37 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Mer information hittar du på www.specialfastigheter.se

​​​​​​​Vi passar på att minska vår finansieringsrisk och likviditetsrisk genom att emittera en obligation med en bindningstid på drygt 5 år. Trots viss osäkerhet och volatilitet på marknaderna fortsätter Specialfastigheter att emittera till bra villkor. Kombinationen av vår höga rating, AA+, samt vår långa närvaro på kapitalmarknaden är attraktivt för investerare. De väljer att placera i en motpart med en av de lägsta kreditrisker som finns på svenska företagsobligationsmarknaden.
Claes Rasmuson, CFO på Specialfastigheter