Specialfastigheter emitterar obligationslån

Specialfastigheter Sverige AB lånar 500 miljoner kronor på obligationsmarknaden under sitt Medium Term Note-program.

Ett obligationslån om 500 Mkr utbetalas den 25 januari 2021 med återbetalningsdag den 25 mars 2025. Obligationslånet löper till en fast årlig ränta om 0,18 procent.

Obligationen kommer att noteras på NASDAQ OMX Stockholm. Syftet med obligationen är refinansiering av en obligation med samma volym som slutbetalas samma datum.

– Vi passar på att minska vår finansieringsrisk och likviditetsrisk genom att emittera en obligation med räntebindningstid på 4,2 år. Kreditspreaden är på en acceptabel nivå på den emitterade obligationen jämfört med de höga nivåer vi såg för knappt ett år sedan i samband med coronapandemins utbrott. Räntan är fortsatt på en historiskt sett låg nivå, därför tar vi tillfället att säkerställa vårt finansnetto genom att binda räntenivån, säger Specialfastigheters CFO Claes Rasmuson.

Mer detaljerad information om obligationslånet och villkoren för emissionen finns på specialfastigheter.se

Claes Rasmuson, CFO
Tel 010-788 62 04

Thony Eriksson, finansförvaltare
Tel 010-788 62 37

Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar fastigheter med säkerhetskrav. Bolaget ägs till 100 procent av svenska staten och förvaltas genom Regeringskansliet. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter. Marknadsvärdet uppgår till cirka 29 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Mer information hittar du på www.specialfastigheter.se

Vi passar på att minska vår finansieringsrisk och likviditetsrisk genom att emittera en obligation med räntebindningstid på 4,2 år. Kreditspreaden är på en acceptabel nivå på den emitterade obligationen jämfört med de höga nivåer vi såg för knappt ett år sedan i samband med coronapandemins utbrott. Räntan är fortsatt på en historiskt sett låg nivå, därför tar vi tillfället att säkerställa vårt finansnetto genom att binda räntenivån.
Claes Rasmuson, CFO på Specialfastigheter