Specialfastigheters bokslutskommuniké 2020: Stabila hyresintäkter och förbättrat förvaltningsresultat

• Hyresintäkterna ökade med 3,8 % till 2 132 (2 054) Mkr
  • Förvaltningsresultatet ökade med 7,1 % till 1 541 (1 440) Mkr
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -459 (746) Mkr och värdeförändringarna på finansiella instrument uppgick till 56 (-20) Mkr
  • Årets resultat efter skatt uppgick till 888 (1 717) Mkr
  • Fastigheternas marknadsvärde ökade till 29 618 (29 037) Mkr
  • Utdelning som beslutas på årsstämman i april 2021 föreslås uppgå till 604 (570) Mkr

Specialfastigheters bokslut för 2020 visar på en stabil verksamhet med högre hyresintäkter genom nytecknade avtal. Coronapandemins påverkan på verksamheten har varit mycket begränsad.

– Specialfastigheter fortsätter att utvecklas stabilt där vi överträffar målen för såväl lönsamhet som kapitalstruktur. Vi nådde inte riktigt upp till vårt investeringsmål på grund av projektförseningar, men vi ser en klart ökande trend för projektvolymen under 2021, säger Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg.

Goda finansieringsvillkor
Standard & Poor’s bekräftade i december återigen Specialfastigheters höga ratingbetyg, AA+. I kombination med låga marknadsräntor och kreditspreadar på kapitalmarknaden ger det oss goda möjligheter att fortsätta finansiera vår verksamhet till fördelaktiga villkor.

Utsläppsmål uppnått
Vi har nått vårt mål för minskade koldioxidutsläpp från inköpt energi med råge. Målet var en minskning med 59 procent från 2012 och vi uppnådde 67 procent. Nu spänner vi bågen ytterligare och hoppas snart kunna besluta om nya vetenskapsbaserade utsläppsmål som omfattar hela värdekedjan.

Bokslutskommunikén finns bilagd, samt på www.specialfastigheter.se

Claes Rasmuson, CFO, tel: 010-788 62 04
Åsa Hedenberg, vd, tel: 010-788 62 01

Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar fastigheter med säkerhetskrav. Bolaget ägs till 100 procent av svenska staten och förvaltas genom Regeringskansliet. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter. Marknadsvärdet uppgår till drygt 29 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Mer information hittar du på www.specialfastigheter.se