Specialfastigheters delårsrapport jan-mars 2021: Stabilt förvaltningsresultat och ökad projektvolym

• Hyresintäkterna ökade med 5,9 % till 591 (558) Mkr
  • Förvaltningsresultatet ökade marginellt till 375 (374) Mkr
  • Värdeförändringarna på fastigheterna uppgick till 10 (-130) Mkr och värdeförändringar på finansiella instrument uppgick till -14 (53) Mkr
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 307 (233) Mkr
  • Marknadsvärdet på fastigheter ökade till 29 868 (29 618) Mkr

Specialfastigheters fastighetsportfölj fortsätter att öka i värde, den finansiella ställningen är stark och vi levererar ett stabilt förvaltningsresultat. Marknadsvärdet på våra fastigheter har ökat med 250 Mkr detta kvartal, där nya investeringar står för den största delen. Coronapandemins påverkan på vår verksamhet är fortsatt mycket begränsad.

– Vi ser en fortsatt ökad efterfrågan på säkerhetsfastigheter och har tillsammans med våra kunder planerat för nya projekt och ökad hantering av säkerhetsfrågorna på såväl kontor som institutioner och anstalter. Under det första kvartalet har vi uppnått vår största projektvolym hittills, säger Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg.

Styrelsen har beslutat att Specialfastigheter ska ha ett långsiktigt mål om nettonollutsläpp av koldioxid från vår värdekedja 2045. Det är i linje med Sveriges klimatmål och Parisavtalet. Målet kommer att brytas ned i vetenskapsbaserade delmål och planen för att nå målet formuleras i en färdplan.

Delårsrapporten finns bilagd, samt på www.specialfastigheter.se

Claes Rasmuson, CFO, tel: 010-788 62 04

Specialfastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter med säkerhetskrav, som till exempel kriminalvårdsanstalter, domstolsbyggnader, polisfastigheter och försvarsfastigheter. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till närmare 30 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Våra huvudkontor finns i Linköping och Stockholm.

Vi ser en fortsatt ökad efterfrågan på säkerhetsfastigheter och har tillsammans med våra kunder planerat för nya projekt och ökad hantering av säkerhetsfrågorna på såväl kontor som institutioner och anstalter. Under det första kvartalet har vi uppnått vår största projektvolym hittills.
Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg