Specialfastigheters delårsrapport januari-mars 2022: Stabil verksamhet och ökad efterfrågan på säkerhetsfastigheter

Specialfastigheters verksamhet fortsätter att växa genom en stor projektvolym. Periodens resultat har förbättrats jämfört med föregående år och fastigheternas marknadsvärde har stigit med cirka 700 Mkr sedan årsskiftet. Kriget i Ukraina skapar viss osäkerhet kring materialleveranser och ökade kostnader, vilket även inkluderar finansiering.

• Hyresintäkterna ökade marginellt till 594 (591) Mkr
  • Förvaltningsresultatet minskade till 348 (375) Mkr
  • Värdeförändringarna på fastigheterna uppgick till 57 (10) Mkr och värdeförändringar på finansiella instrument uppgick till 53 (-14) Mkr
  • Periodens resultat efter skatt ökade till 363 (307) Mkr
  • Marknadsvärdet på fastigheter ökade till 34 457 (33 761) Mkr

Ökande projektvolym men risk för materialbrist och prisökningar
På Specialfastigheter ser vi en fortsatt ökning av projekt i produktion. Som en följd av kriget i Ukraina och de sanktioner som riktats mot Ryssland har brist på vissa material och varor uppkommit, åtföljt av ibland dramatiskt stigande priser. Detta har kommit att överskugga många andra frågor som vi hanterar och det pågår ett intensivt arbete med omdisponeringar av resurser samt att finna såväl alternativa leveranskedjor som varor för att minimera effekterna av de osäkra omvärldsfaktorerna. Då läget ännu är högst osäkert går det för närvarande inte att precisera i vilken omfattning detta kommer att påverka våra projekt och våra kunder på längre sikt, eftersom många hyresavtal är baserade på produktionskostnaden.

– Vi lever just nu i en instabil värld där vi, liksom många andra, stöter på stora utmaningar. Samtidigt har vi en mycket stabil verksamhet i grunden och det ger oss goda förutsättningar att hantera det osäkra läget, säger Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg.

Lokaler till Kriminalvården och Statens institutionsstyrelse (SiS)
Kriminalvårdens platsbrist är fortsatt akut och vi fokuserar därför på att säkerställa utlovade inflyttningstider, men ser även över möjligheten till forcering i projekten. Arbetet med tillfälliga byggnader pågår för fullt parallellt med att vi planerar för och uppför permanenta anstaltsbyggnader, främst i form av typhus. För SiS räkning har vi flera planerade projekt för boende och skolor.

Avvaktande finansmarknad
Finansmarknaden var redan innan krigsutbrottet något mera osäker till följd av stigande inflation och åtstramningar på penningmarknaden. Genom emittering av obligationer under kvartalet har Specialfastigheters likviditet hållits uppe.

Delårsrapporten finns bilagd, samt på www.specialfastigheter.se

Claes Rasmuson, CFO, tel: 010-788 62 04
Åsa Hedenberg, vd, tel: 010-788 62 01

Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar fastigheter med säkerhetskrav. Bolaget ägs till 100 procent av svenska staten och förvaltas genom Regeringskansliet. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter. Marknadsvärdet uppgår till drygt 34 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Mer information hittar du på www.specialfastigheter.se

Vi lever just nu i en instabil värld där vi, liksom många andra, stöter på stora utmaningar. Samtidigt har vi en mycket stabil verksamhet i grunden och det ger oss goda förutsättningar att hantera det osäkra läget.
Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg