Specialfastigheters delårsrapport januari-september 2024

Specialfastigheters förvaltningsverksamhet fortsätter att leverera stabilt. Den beslutade projektportföljen har ökat och produktion pågår i flertalet av projekten, vilket medför att drygt 3,9 Mdkr har investerats under niomånadersperioden.

• Totala intäkter ökade med 13 % till 2 488 (2 206) Mkr
  • Förvaltningsresultatet ökade med 12 % till 1 360 (1 213) Mkr
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheterna uppgick till 727 (-46) Mkr och värdeförändringarna på finansiella instrument uppgick till -234 (-165) Mkr
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 1 461 (792) Mkr
  • Fastighetsvärdet ökade till 46 422 (41 740) Mkr

Hög aktivitet i hela bolaget
Aktiviteten inom hela bolaget är fortsatt hög. Specialfastigheters beslutade investeringsvolym uppgick vid periodens slut till 35,3 miljarder kronor. Flertalet av Specialfastigheters kunder har ökande behov. Regeringen har godkänt Polisens hyresavtal avseende polishuset i Borås samt Kriminalvårdens hyresavtal gällande kapacitetsökningar vid ett antal anstalter, bl a Skogome, Österåker och Sörbyn. I pågående kapacitetsprojekt för Kriminalvården har delleveranser skett av ett antal byggnader. Sedan årsskiftet har närmare tusen nya anstaltsplatser tillskapats genom dubbelbeläggning.

– Vi fortsätter vår utvecklingsresa och gör hela tiden förbättringar i organisation och arbetssätt för att kunna leverera det vi åtagit oss. En förutsättning för att lyckas är engagerade och motiverade medarbetare samt att vi uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Det är därför extra roligt att resultatet från vår nyligen genomförda medarbetarundersökning visar höga resultat. Med detta i ryggen går jag stärkt in i nästa kvartal, säger Alexandra Laurén, vd för Specialfastigheter.

Delårsrapporten finns bilagd, samt på www.specialfastigheter.se

Eva Bång, CFO, tel: 010-788 63 20
Alexandra Laurén, vd, tel: 010-788 62 01

Specialfastigheter äger och förvaltar fastigheter med säkerhetskrav. Bolaget ägs till 100 procent av svenska staten och förvaltas genom Regeringskansliet. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter. Marknadsvärdet uppgår till över 46 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Mer information hittar du på www.specialfastigheter.se

Vi fortsätter vår utvecklingsresa och gör hela tiden förbättringar i organisation och arbetssätt för att kunna leverera det vi åtagit oss. En förutsättning för att lyckas är engagerade och motiverade medarbetare samt att vi uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Det är därför extra roligt att resultatet från vår nyligen genomförda medarbetarundersökning visar höga resultat. Med detta i ryggen går jag stärkt in i nästa kvartal.
Alexandra Laurén, vd för Specialfastigheter