Specialfastigheters halvårsrapport januari–juni 2020: Förbättrat förvaltningsresultat med 5 %

Specialfastigheters halvårsrapport visar på en stabil verksamhet med ökade hyresintäkter och ett starkt förvaltningsresultat som ökat med 5 procent sedan föregående år.

• Hyresintäkterna ökade som en följd av nya hyresavtal med 7,2 % till 1 159 (1 081) Mkr jämfört med motsvarande period föregående år, och det leder till en ökning av förvaltningsresultatet med 4,9 % till 764 (728) Mkr
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -603 (204) Mkr och på finansiella instrument till 53 (-21) Mkr jämfört med motsvarande period föregående år
  • Periodens resultat efter skatt är lägre än föregående år 165 (574) Mkr, vilket främst beror på lägre orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheterna
  • Bedömt marknadsvärde på fastigheterna vid första halvårets utgång uppgick till 28 903, en minskning med 0,5 % sedan årsskiftet

Stabil verksamhet med samhällsansvar
Specialfastigheters intäkter kommer nästan uteslutande från kunder som utgörs av myndigheter, vilket skapar stor trygghet i en osäker konjunktur.

– Vi har bevakat hur covid-19 påverkar vår projekt- och förvaltningsverksamhet och har hittills upplevt relativt små effekter. Vi känner samtidigt ett samhällsansvar för arbetstillfällen och ekonomi och har arbetat aktivt med att se vilka drift- och underhållsåtgärder och projekt som kan utföras nu, eller tidigareläggas, säger Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg.

På årsstämman i april beslutades om en utdelning om 570 Mkr till ägaren, staten.

Att investera i framtiden kräver hållbara satsningar
Många av Specialfastigheters kunder har omfattande behov både vad gäller modernisering och expansion av lokaler. Samtidigt finns en medvetenhet om att samhällets och därmed kundernas ekonomiska resurser kan bli starkt begränsade framöver då statens utgifter för coronakrisen är stora. Arbete sker hela tiden inom bolaget med att effektivisera organisationen och leveransen för att minska kostnaderna.

Halvårsrapporten finns bilagd, samt på www.specialfastigheter.se

Denna information är sådan information som Specialfastigheter Sverige AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 juli 2020 kl. 12.00.

Kristina Ferenius, vice vd/CFO, tel: 010-788 62 11

Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar fastigheter med säkerhetskrav. Bolaget ägs till 100 procent av svenska staten och förvaltas genom Regeringskansliet. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter. Marknadsvärdet uppgår till cirka 29 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Mer information hittar du på www.specialfastigheter.se