Speqta AB (publ) återköper teckningsoptioner

Teckningsoptionsinnehavarna i incitamentsprogrammen 2021/2024 A och 2021/2024 B har valt att utnyttja hembudet för 800 000 teckningsoptioner och Speqta AB (publ) (”Bolaget”) har, med beaktande av de nya förutsättningarna för verksamheten samt de till årsstämman 2022 föreslagna incitamentsprogrammen, valt att återköpa de hembjudna teckningsoptionerna.

Bolaget har för närvarande fyra utestående aktierelaterade incitamentsprogram, Incitamentsprogram 2019/2022 C och Incitamentsprogram 2019/2022 D samt Incitamentsprogram 2021/2024 A och Incitamentsprogram 2021/2024 B. Samtliga program är teckningsoptionsbaserade och antal utestående teckningsoptioner uppgår till 2 110 000. Teckningsoptionsinnehavarna har ingått avtal om hembud för teckningsoptionerna med Bolaget.

Teckningsoptionsinnehavarna under incitamentsprogram 2021/2024 A och 2021/2024 B har valt att utnyttja hembudet för totalt 800 000 teckningsoptioner innebärandes att Bolaget kan välja att återköpa dessa teckningsoptioner. Med anledning av omstruktureringen av Bolagets verksamhet som tidigare kommunicerats har det inför årsstämman i Bolaget den 25 maj 2022 lagts fram förslag till två nya incitamentsprogram utifrån den strategiska förändringen och avsikten är att erbjuda vissa styrelseledamöter samt ledande befattningshavare och nyckelpersoner en möjlighet att förvärva nya teckningsoptioner förutsatt att årsstämman beslutar om de föreslagna incitamentsprogrammen.

Med beaktande av de nya förutsättningarna för verksamheten samt de föreslagna incitamentsprogrammen till årsstämman 2022 har Bolaget beslutat att återköpa hembjudna teckningsoptioner från teckningsoptionsinnehavarna. Återköp sker till marknadsvärdet för teckningsoptionerna och återköpta teckningsoptioner kommer att makuleras.

För ytterligare information kontakta:
VD, Speqta AB (publ)

Speqta är ett adtech-bolag som erbjuder trafikgenererande tjänster inom e-handel med hjälp av data och AI. Bolaget har två produkter; affiliatenätverket Shopello och SaaS-tjänsten Bidbrain och är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market I Stockholm under namnet “speqt”. Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50, epost: ca@vhcorp.se.