Speqta genomför förändringar i koncernledningen

I samband med transaktionen av BrightBid genomför Speqta AB (publ) (“Speqta”) förändringar i koncernledningen. Speqta tillsätter Gustav Westman, grundare av BrightBid, som affärsansvarig och operativ ledare för verksamheterna BrightBid och Bidbrain, samtidigt som Malin Blomberg lämnar sin position som VD för Adtech.

Gustav Westman har framgångsrikt byggt upp BrightBid från grunden till en SaaS-verksamhet med stark tillväxt. BrightBid hade per sista maj 2023 över 420 kunder och en kontrakterad ARR på över 52 miljoner kronor. Gustav tillträder tjänsten och Speqtas koncernledning den 14:e augusti 2023 och blir därmed affärsansvarig och operativ ledare för verksamheterna BrightBid och Bidbrain, samtidigt som Malin Blomberg lämnar sin position i koncernledningen men behåller sin anställning under en period för att säkerställa en tydlig överlämning. Förändringen är en del av den nya organisation som planeras där Speqta ämnar att så snabbt som möjligt exekvera de synergier som är identifierade och snabba på resan mot lönsamhet. Den nya organisationen har som syfte att utnyttja de olika bolagens styrkor och vara på plats i mitten av augusti.

Fredrik Lindros kommenterar:
Jag är tacksam för Malin Blombergs otroliga jobb att bygga upp Bidbrains fantastiska organisation och den unika och skalbara tjänst som den är idag. Samtidigt ser jag fram emot att jobba med Gustav Westman givet hans historik och framgångsrika uppbyggande av BrightBid. Bidbrain och BrightBid kompletterar varandra strategiskt och jag ser det här som starten på en fantastisk resa tillsammans för Speqta.

Gustav Westman kommenterar:
Det känns kul att få bli en del av noterade Speqtas koncernledning, men framför allt att få använda mitt entreprenöriella driv till både Bidbrains och BrightBids tillväxt. Vårt fokus blir på en bred grupp av onlineannonsörer, både B2B-kunder som BrightBid fokuserar på, men även på e-handlare som Bidbrain fokuserar på.

Malin Blomberg kommenterar:
Jag är mycket stolt över hur långt vi kommit på den här tiden. Tjänsten är idag skalbar och unik i sitt sätt att hjälpa e-handlare och vi har nu satt grunden för Bidbrains tillväxtresa. Jag ser fram emot att följa dess framfart under ett annat ledarskap. Extra tacksam är jag att fått möjligheten att rekrytera och jobba med sådana stjärnor som finns idag inom Bidbrain och Speqta.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 juli 2023 klockan 14:00 CEST.

För mer information, kontakta gärna:

Speqta är ett adtech-bolag som erbjuder trafikgenererande tjänster med hjälp av data och AI. Idag har Speqta tre produkter; affiliatenätverket Shopello, SaaS-tjänsten Bidbrain och SaaS-tjänsten BrightBid. Speqta är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “speqt”. Redeye AB är bolagets Certified Adviser.