Vi välkomnar Krona Public Real Estate AB

Idag är första handelsdag i Krona Public Real Estate AB som är verksamma inom fastighetsbranschen. Det är det tionde bolaget förvaltat av Pareto Business Management som noteras på Spotlight.

Bolaget äger och förvaltar över ett utbud fastighetsbestånd som består av samhällsfastigheter och tillhörande parkeringsanläggning. Fastigheterna nyttjas för olika ändamål där alltifrån undervisningslokaler, bibliotek, biograf och kontor erbjuds. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, där kunderna huvudsakligen består av statliga- och offentliga aktörer.

”Det känns väldigt kul att notera ett samhällsfastighetsbolag som Krona Public Real Estate med goda förutsättningar för att skapa värde för aktieägare i lång tid framöver. Bolaget äger en fantastiskt fin fastighetsportfölj som förenar flera samhällsviktiga funktioner på en och samma plats och vi ser nu fram emot ett bra och långsiktigt samarbete med Universitetet i Sørøst Norge, Kongsberg Kommun, Viken Fylkeskommune samt övriga hyresgäster” – Oskar Wigsén, Vd, Krona Real Estate.

Fastigheterna har sex olika hyresgäster varav de tre största utgörs av det statliga Universitetet i Sørøst Norge, det kommunala fastighetsbolaget Kongsberg Kommunale Eiendom och Norges största län Viken Fylkeskommune, som tillsammans representerar 97% av de årliga hyresintäkterna. Den genomsnittliga återstående kontraktslängden vid förvärvet uppgick till drygt 14 år.

”Ännu ett bolag, förvaltat av Pareto Business Management som har valt att notera sig på Spotlight. Det visar att vi har hittat ett vinnande koncept tillsammans och det stärker fastighetssektorn på Spotlight ytterligare. Krona Real Estate, varmt välkomna till oss!” – Emelie Jarnesten, Head of Business Operations, Spotlight.

Jenny Sondal, CMO Spotlight

+46 70 7749303, js@spotlightstockmarket.com

Spotlight är marknadsplatsen där investerare och tillväxtbolag möts. Hos oss är det enklare och tryggare för bolagen att vara noterade. Vi erbjuder en helhetslösning som ökar synligheten för våra bolag genom unika mediesamarbeten. Investerare får genom Spotlight möjlighet att bli delägare i cirka 160 tillväxtbolag i olika branscher från flera länder, däribland bolag som Bahnhof, Freetrailer och Synthetic MR.