Ansök om Swedish Steel Prize 2018 – och “blow our minds”

Nu är det dags igen – ansökningstiden för Swedish Steel Prize 2018 har börjat. Har du utvecklat en unik och banbrytande stålprodukt eller en lösning som är positiv för hela branschen? Kanske en process eller metod som tar oss alla till en ny nivå? Om svaret på någon av frågorna är ja, vill vi gärna höra mer. Och i år vill vi ha ansökningar som bokstavligen får oss att tappa andan.

I nästan 20 år har Swedish Steel Prize varit en ikon i stålbranschen. Swedish Steel Prize har uppmärksammat och belönat små och stora företag, institutioner och individer som har utvecklat en innovativ metod eller produkt som utnyttjar höghållfasta, slitstarka, och andra premiumstål’s fulla potential.

Förra året fick vi 102 bidrag från hela världen och sedan Swedish Steel Prize startade 1999 har det kommit in över 1 000 ansökningar. Vinnare 2017 var Kiruna Wagon som skapade Helix Dumper, ett innovativt och mycket hållbart vagnsystem som är mycket mer effektivt och flexibelt än andra malmvagnar på marknaden.

Bland de sökande väljs fyra finalister ut och till sist utses en vinnare av en oberoende, professionell jury som söker efter ansökningar som sticker ut och inspirerar. Eva Petursson, juryordförande för Swedish Steel Prize och chef för strategisk forskning och utveckling på SSAB, förklarar vad det betyder.

– När man skickar in ansökan till Swedish Steel Prize räcker det med en prototyp. Det gör ingenting om produkten bara är i början av sin utveckling. Om du har en alldeles ny, vild eller helt vansinnig idé som verkligen tänjer gränserna för stålanvändning, så vill vi se den.

Vinnaren av Swedish Steel Prize tillkännages den 24 maj 2018 i Stockholm under ett evenemang som är fullpackat med kunskap, inspiration och möten med människor inom stålbranschen. Vinnaren får en statyett av skulptören Jörg Jeschke och ett kontantpris på 100 000 kronor, som SSAB uppmuntrar vinnaren att skänka till välgörande ändamål.

Vill du ha mer information och skicka in ansökan? Gå till steelprize.com, där det finns presentationer av tidigare finalister och vinnare, och där du också kan se filmer från evenemanget. Följ också Swedish Steel Prize på sociala medier.

Skicka in ansökan senast den 1 februari 2018.

För mer information kontakta:
Eva Petursson, juryns ordförande, Swedish Steel Prize, +46 243 712 04
Anna Rutkvist, projektledare, Swedish Steel Prize, +46 243 716 40

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube