Dags att ansöka till Swedish Steel Prize 2025

Nu öppnar nomineringsperioden för Swedish Steel Prize 2025, stålindustrins mest prestigefyllda internationella utmärkelse som nästa år firar 25-årsjubileum. Sista anmälningsdag är den 15 december 2024.

Swedish Steel Prize uppmärksammar dem som använt stål på ett innovativt sätt för att förbättra den egna verksamheten, branschen eller samhället. Tävlingen lockar bidrag från hela världen och är tänkt att inspirera ingenjörer, designers och uppfinnare att utforska stålets obegränsade potential. Tävlingen vill också uppmuntra till kunskapsdelning och innovativa lösningar som leder till en bättre och mer hållbar värld.

– Swedish Steel Prize är en hyllning till innovation, ingenjörskonst och kunskapsdelning. Vi letar efter bidrag som tänjer gränserna för vår fantasi och visar hur stål kan bidra till att lösa utmaningar i vårt samhälle, säger Eva Petursson, ordförande för Swedish Steel Prize-juryn och chef för forskning och innovation på SSAB.

Swedish Steel Prize är öppet för företag och institutioner och tilldelas den metod eller produkt som bäst visar hur egenskaperna hos stålet har bidragit till en betydande innovation. För att kvalificera behöver produkten vara affärsmässigt genomförbar och finnas åtminstone i form av en prototyp medan metoden ska ha testats och dokumenterats för användning i produktion.

Alla bidrag bedöms av en oberoende jury utifrån deras innovation/kreativitet, hållbarhet, prestanda och konkurrenskraft.

Vinnaren presenteras vid en prisceremoni i Stockholm under Swedish Steel Prize-dagarna som äger rum den 6–8 maj 2025. Dagarna lockar branschfolk från hela världen och innehåller diskussioner och inspirerande exempel på nya stålteknologier och deras tillämpningar.
Prispengarna på 100 000 kronor doneras av SSAB till välgörenhet.

Ansökan görs på
www.steelprize.com/apply. Sista ansökningsdatum är den 15 december 2024.

Om Swedish Steel Prize
Swedish Steel Prize grundades 1999 av det nordiska stålbolaget SSAB i syfte att inspirera innovativ användning av stål. Det lockar nomineringar från hela världen som bedöms av en oberoende jury inom branschen. Senast priset tilldelades år 2023 gick det till Green Buffers från Sverige för deras sofistikerade användning av energiabsorberande höghållfast stål för att göra tåg säkrare och mer ekonomiska.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Rutkvist, Project Manager, Swedish Steel Prize, anna.rutkvist@ssab.com

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX och YouTube.