Fritidshus i GreenCoat®-stål nominerat till prestigefyllda World Architecture Award (WAF) 2017

Huset KD, ett fritidshus på Öland med tak av färgbelagt GreenCoat®-stål är en av slutkandidaterna till arkitektpriset World Architecture Festival (WAF) Award 2017 i kategorin “Villa – färdigställda byggnader”.

Huset KD är ritat av arkitekten Timo Karasalo på GWSK Arkitekter i Stockholm och är ett fritidshus för året runt-boende beläget på Öland. Det prisnominerade huset har designkomponenter som liknar traditionella byggnader på ön, men med moderna och miljövänligare material.

Taket i metallic silver är tillverkat av färgbelagt GreenCoat®-stål från SSAB. SSAB är känt över hela världen för att producera ett av de bästa stålen i världen och har nära samarbeten med innovativa arkitekter som är intresserade av hållbarhet.

För närvarande är GreenCoat den enda produkten på marknaden som har svensk rapsolja i beläggningen i stället för fossilbaserade oljor, vilket gör det till det grönaste stålet för användning i utvändiga byggnadsapplikationer.  GreenCoat valdes som takbeläggning till Huset KD för att skapa en underhållsfri konstruktion med hög hållbarhet och lågt miljöavtryck.

-Idén om en "modern lada" kom upp ganska tidigt i skissfasen, eftersom byggnaderna i området nästan uteslutande är byggda med plåttak, säger arkitekten Timo Karasalo. -I vårt dagliga arbete vill våra kunder att vi väljer material som är både tåliga och miljövänliga. När det gäller arbete med tunnplåt uppfyller GreenCoat båda de kriterierna.

GreenCoat färgbelagda stålprodukter har en beläggning som bygger på en patenterad, biobaserad teknik (BT) som minskar byggnadens miljöpåverkan, samtidigt som den ger extrem hållbarhet, korrosionsbeständighet och god färgstabilitet. Dessutom erbjuder de byggnadskonstruktörer ett betydligt lättare material jämfört med alternativa lösningar och har låg temperaturförlängning och mindre ojämnheter.

-Projektet går ut på att låta detaljer i den lokala byggnadstraditionen inspirera designkonceptet. Speciellt i det här projektet kändes det väldigt bra att tala om för lantbrukarna i området att ytbeläggningen kom från deras egna åkrar, säger Karasalo.

Ett annat uppmärksammat projekt som använder GreenCoat®-stål är Utopia Arkitekters designstudie Skýli, som också är nominerat till WAF 2017 Award i kategorin “Fritidsledd utveckling – framtida projekt”.  Arkitekten Henning Stummels “Tin House” med hela fasadbeklädnaden i GreenCoat®-stål var också WAF-finalist 2016.

Vinnaren av 2017 WAF Awards tillkännages vid World Architecture Festival, som äger rum den 15–17 november i Berlin i Tyskland.

Bilder:  Huset KD: Linus Flodin; Copyright: SSAB

-          Hållbart GreenCoat® färgbelagt stål användes i Huset KD på Öland.

-          Huset KD är priskandidat till World Architecture Festival 2017 Award i kategorin “Villa – färdigställda byggnader”.

-          Timo Karasalo, GWSK Architects, Stockholm, valde att arbeta med miljövänligt färgbelagt GreenCoat®-stål på grund av dess tålighet och låga påverkan på miljön.

-          WAF finalist pris logo

För mer information, kontakta:
Anke Meyer, Corporate Marketing, SSAB, telefon: +49 1724244309, anke.meyer@ssab.com

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och -tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har medarbetare i fler än 50 länder Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm och sekundärnoterat på NASDAQ OMX i Helsingfors. www.ssab.com.