Pressinbjudan: HYBRIT – nu startar världens första pilotan­läggning för fossilfritt stål

SSAB, LKAB och Vattenfall startar HYBRIT:s världsunika pilotanläggning för framställning av fossilfri järnsvamp, ett avgörande steg mot fossilfri ståltillverkning, måndagen den 31 augusti i Luleå. Anläggningen är ett viktigt steg för att skapa en helt fossilfri värdekedja för tillverkning av stål. Statsminister Stefan Löfven och Miljö- och klimatminister samt vice statsminister Isabella Lövin deltar.

Vid starten medverkar även Martin Lindqvist VD och koncernchef SSAB, Jan Moström VD och koncernchef LKAB, Magnus Hall VD och koncernchef Vattenfall samt Eva Vitell VD HYBRIT och Robert Andrén generaldirektör Energimyndigheten med flera.

På grund av Coronaviruset kommer endast ett begränsat antal personer ha möjlighet att delta vid evenemanget på plats. Evenemanget kommer sändas digitalt.

Var: SSAB i Luleå, Svartövägen 20.
När: Måndag 31 augusti, samling vid vakten kl. 11.30.

Program för dagen:
12.00 Vandring runt anläggningen.
12.30 Samling vid scenen vid HYBRIT-anläggningen alternativt digital sändning.
12.50 Start av pilotanläggningen.
13.25 Den officiella invigningen avslutas, tid för media.

Anmälan till digital konferens. Vänligen notera att ceremonin hålls på svenska.

För mer information om HYBRIT besök www.hybritdevelopment.com

Digital sändning 12.30-13.10

För mer information och anmälan vänligen kontakta (anmälan senast fredag kl. 10.00):

Mia Widell, SSAB, mia.widell@ssab.com, +46 76 527 25 01
Erika Lindblad, LKAB, erika.lindblad@lkab.com, +46 72 524 12 41
Magnus Kryssare, Vattenfall, magnus.kryssare@vattenfall.com, +46 76 769 56 07

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube