SSAB Europe inleder fackliga förhandlingar i Raahe

Affärsområde Finland inom SSAB Europe inleder fackliga förhandlingar i Raahe till följd av fortsatt svag efterfrågan. Förhandlingarna syftar till att strukturellt minska de fasta kostnaderna med minst EUR 10 miljoner på årsbasis. Förhandlingarna omfattar åtgärder som syftar till att göra verksamheten mer flexibel, samtidigt som anpassningar görs till den svagare efterfrågan och framtida behov.

– Målet är att arbeta tillsammans för att hitta lösningar som ökar flexibiliteten, rörligheten och multikompetensen så att våra verksamheter kan bli mer flexibla i att möta framtidens behov, säger Jarkko Matkala, platschef vid Raahe inom SSAB Europe.

Förhandlingarna omfattar organisationen i Raahe och berör cirka 2 400 anställda. Om en överenskommelse om anpassningar i organisationen inte kan nås så kan det bli aktuellt med uppsägningar.

Förhandlingarna väntas pågå i uppskattningsvis sex veckor. SSAB har cirka 4 700 anställda i Finland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jarkko Matkala, SSAB Europe, Platschef Raahe, tel. +358 20 592 2257

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube