SSAB introducerar flexibilitetsåtgärder i sin finska verksamhet

SSAB introducerar flexibilitetsåtgärder och inleder fackliga förhandlingar i sin finska verksamhet. Initiativet tas med anledning av minskade produktionsvolymer i den nordiska verksamheten.

Förhandlingarna som nu inleds gäller potentiella, tillfälliga permitteringar i den finska verksamheten, förutom i Lappohja rörverk och i dotterbolagen Ruukki Construction, Tibnor, Raahen Voima och Presteel. Förhandlingarna kan leda till tillfälliga permitteringar i maximalt 90 dagar. Exakt hur många anställda som kommer att permitteras och under hur lång tid beslutas i förhandlingarna. Förhandlingarna kommer att påbörjas den 2 september och förväntas pågå under minst två veckor.

SSAB´s dotterbolag Tibnor har inlett förhandlingar om att eventuellt minska antalet anställda med maximalt 35 personer under 2019. Dessa förhandlingar gäller hela Tibnors verksamhet i Finland, förutom Järvenpääenhetens anställda inom produktion. Förhandlingarna kommer att pågå under minst sex veckor.

For further information, please contact:
Atte Kaksonen, Press Officer, Finland, atte.kaksonen @ ssab.com, tel. +358 50 3143 634
Mia Widell, Press Relations Manager, Sweden, mia.widell @ ssab.com, tel +46 76 527 2501.

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube