SSAB lanserar marknadens grönaste produktportfölj för färgbelagda stål

SSAB har lanserat marknadens grönaste produktportfölj av högkvalitativa färgbelagda stål för vackra och funktionella byggnader. Produktutbudet - som säljs under produktnamnet GreenCoat® - blir ett av det bredaste för hela byggbranschen.

GreenCoat är SSABs nya varumärke för innovativa produkter i färgbelagt stål för miljömedvetna val inom bygg- och konstruktionsindustrin. Lanseringen av den nya produktportföljen omfattarett noggrant sammansatt utbud av hållbara och energieffektiva färgbelagda produkter för tak, fasader och regnvattensystem.

Sedan sammanslagningen mellan SSAB och Ruukki har de bästa teknikerna och de bästa erfarenheterna från båda företagen kombinerats för att skapa ett utbud av färgbelagda produkter som är bredare än någonsin och marknadens grönaste erbjudande.

Premiumstål och biobaserade färgbeläggningar

SSAB är en pionjär och innovatör när det gäller att skapa färgbelagda kvalitetsprodukter för utomhusbruk med förnyelsebara biobaserade råvaror i färgbeläggningen. I den nya produktportföljen har de flesta GreenCoat-produkter tillverkats med en biobaserad teknik (Bio-based Technology, BT) där växtoljebaserade komponenter ersätter en stor andel av traditionellt lösningsmedel framställt ur fossil olja. Den här unika tekniken som har patenterats av SSAB minskar det ekologiska fotavtrycket.

– Våra biobaserade GreenCoat-produkter för tak, fasader och regnvattensystem är de enda produkterna på marknaden som innehåller en hög nivå av förnybara växtoljebaserade råvaror i färgbeläggningen, säger Olavi Huhtala, chef för SSAB Europe som är en del av SSAB-koncernen.

– Vi gillar att säga att våra produkter förbättras av naturen, eftersom beläggningen inte enbart erbjuder miljöfördelar utan även förbättrad prestanda, fortsätter han.

Utöver de biobaserade beläggningarna erbjuder den breda GreenCoat-portföljenäven energieffektiva produkter, både för tak och fasader. De reflekterar solens värmestrålning och minskar energikraven för nedkylning inomhus under sommarmånaderna. GreenCoat-produkterna är utvecklade för långvarigt utomhusbruk där kulör och glans garanterat håller år efter år.

40 års global utomhustestning

GreenCoat-garantierna baseras på över 40 års erfarenhet vid provstationer för utomhus-testning. Tusentals GreenCoat-prover har utsatts för året-runt-tester för att klara svåra klimat och miljöer med saltvatten, snö, is, regn, UV-strålning, vind och stormar. Teststationerna finnspå den svenska västkusten och i det solintensiva Florida. GreenCoat testas dessutom kontinuerligt på platser som Arizona, Västindien, Kina, Australien och Frankrikes kust.

Färgbelagda GreenCoat-produkter av nordisk kvalitet är högresistenta mot korrosion, UV-strålning och repor. De är lätta, starka och formbara. De extra formbara kvalitéerna kan bearbetas vid temperaturer ner till -15°C. Det högkvalitativa stålet är 100 % återvinningsbart. Alla GreenCoat-produkter är enkla att pressa, bocka, skära, stansa och profilera och finns i en mängd olika attraktiva kulörer och ytstrukturer.

Färgbelagda stålprodukter av varumärket GreenCoat finns tillgängliga direkt från SSABs produktionsanläggningar och från SSABs lager. Detta garanterar en kort leveranstid och en omfattande kundservice.

Foton:

1)     Olavi Huhtala, chef för SSAB Europe som är en del av SSAB-koncernen.

2)     40 års global utomhustestning vid SSABs anläggningar

3)     GreenCoat-produkterna erbjuder kvalitetsprodukter för hållbara lösningar med miljöhänsyn i kombination med förbättrad prestanda.

För mer information, kontakta:
Anke Meyer, ansvarig för SSABs företagsmarknadsföring, tel: +49 1724244309, anke.meyer@ssab.com

Magnus Andersson, säljansvarig Sverige, tel: 070 227 7075, magnus.andersson3@ssab.com

www.ssab.com/GreenCoat

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq OMX i Helsingfors. www.ssab.com