SSAB och POSCO anordnar en global konferens för en grönare framtid

Tillsammans för en grön framtid! Detta är vår slogan för Hydrogen Iron & Steel Making Forum 2022 i Stockholm nu i oktober. SSAB och sydkoreanska POSCO Group står som värdar. Fokus för evenemanget är att tillhandahålla ett forum där ståltillverkare kan främja samarbete och dela med sig av sina råd, idéer och expertis i syfte att ta sig an de globala klimatförändringarna.

Anmäl dig här

Stål spelar en avgörande roll i utvecklingen av industrier och uppbyggnaden av våra samhällen. Man kan säga att vår värld är byggd av stål – och stål har många fördelar, vilket är anledningen att materialet används och kommer att fortsätta användas i alla delar av våra liv. Det är helt återvinningsbart, starkt och tåligt, och jämfört med andra material går det åt relativt lite energi för att tillverka det.

Stålindustrin är dock fortfarande en betydande källa till CO2-utsläpp och global uppvärmning. Vår planet behöver fler åtgärder för fortsatt minskning av utsläpp.

SSAB har legat i framkant vad gäller hållbarhet i åratal och har nyligen stärkt sin position som ledande inom den gröna omställningen i stålindustrin.

Vi behöver dela med oss av våra erfarenheter för att förändringen ska kunna genomföras

- Den globala klimatfrågan kan inte hanteras enbart genom individuella åtgärder. Ledande stålföretag måste ha ett nära samarbete för att utbyta erfarenheter och vidta lämpliga åtgärder så att vi så snabbt som möjligt kan mildra klimatförändringarna, säger Martin Lindqvist, vd för SSab.

För att förändringen ska ske och för att kunna nå Parisavtalets mål om att begränsa den globala uppvärmningen behöver vi ta djärva beslut inom hela stålindustrin. Ståltillverkare måste förändra ståltillverkningsprocessen i grunden och uppfylla klimatmålen genom teknisk innovation.

Tillsammans med sydkoreanska POSCO anordnar vi nu evenemanget "Hydrogen Iron & Steel Making Forum 2022 (HyIS)” i Stockholm. Förra året stod POSCO värd för ett liknande evenemang, HyIS i Seoul, Korea.

Idag står vi inför en aldrig tidigare skådad utmaning som måste lösas med alla våra starkaste insatser. Det är bara genom samarbete som vi kan förkorta utvecklingsperioden märkbart.

Tre huvudagendor på forumet

Syftet med forumet är att ge en överblick över den globala klimatförändringen och diskutera policyer som syftar till att minska växthusgaser, teknik för tillverkning av järn och stål med vätgas, samt visa framsteg och pågående initiativ inom området.

På forumet kommer både globala ståltillverkare och intressenter att föra djupgående diskussioner med tre huvudagendor:

1. Övergång till ståltillverkning med nära nollutsläpp
  2. Värdekedja för stål med nära nollutsläpp
  3. Vetenskaps- och teknikpolicy för stål med nära nollutsläpp

Fokuspunkten är att skapa ett forum där ståltillverkare kan främja samarbete och dela sina råd, idéer och expertis om att utveckla innovativ teknik för att uppnå klimatneutralitet och även dela med sig av erfarenheter och färdplaner för branschens omställning.

Forumet kommer att äga rum i Stockholm den 12-13 oktober 2022.

Plats: Fotografiska Stockholm (endast inbjudan) & via nätet

Målgrupp: Forumet riktar sig till en bred publik, inklusive industrichefer, innovativa ledare, teknikchefer, FoU-chefer, regeringstjänstemän osv.

Mer information: https://www.h2ironsteelforum.com