SSAB-stål i rekordbro i Förenade Arabemiraten

SSAB:s mångåriga kund, ViaCon i Polen, har tillverkat de korrugerade plåtar som används till ett brobygge i Ras Al Khaimah i Förenade Arabemiraten, UAE. Brospannet, som mäter 32,39 meter, har redan tagits in i Guinness World Records som ”the largest metal buried bridge span”.

SSAB:s S500MC-stål har använts som grundmaterial för att tillverka de korrugerade plåtarna på ViaCons fabrik i Rydzyna i Polen. Bron, som öppnades för trafik i mars i år, klarar en last på 2 000 fordon per timme. Arbetet genomfördes på halva den tid som det skulle tagit att bygga en motsvarande bro i betong. Man beräknar att bron kommer att hålla i över 100 år och kräva mindre underhåll än andra broar som trafikeras av tung trafik.

Shammal Bridge utgör en del av UAE regeringens expansionsfas 2, för det vägprojekt som ska länka samman megavägprojektet - Rak med övriga UAE. Den nya bron är belägen inom megavägprojektet Rak Ring Road som också blev klart alldeles nyligen. Stålvalvkonstruktionen består av korrugerade stålplåtar som installerades i linje med i förväg godkända konstruktions- och projektkrav.

”Vi är nöjda med den utmärkta kvaliteten på SSAB:s stål och leveranser i rätt tid,” säger produktionsdirektör Marcin Kaleta på ViaCon Polen.

”ViaCon är en viktig kund för oss och vi ser fram emot vår fortsatta affärsrelation,” säger Przemysław Beciński, försäljningschef på SSAB Europe.

ViaCon i Polen består av tre företag: ViaCon Sp. z o.o.,ViaCon Polska Sp. z o.o. och ViaCon Construction sp. z o.o. Alla dessa företag ingår i ViaCon Group, som grundades i Sverige och Norge 1986. För närvarande ingår cirka 30 företag i ViaCon Group.

Mer information:
Przemysław Beciński, SSAB Europe, telefon: +48 71 346 73 11, e-post: przemyslaw.becinski@ssab.com

Titta på videon:
ViaCon Virtual Reality Animation Dubai 2019