Tibnor planerar anpassning av kostnadsstruktur

SSAB’s dotterbolag Tibnor planerar en anpassning av verksamheten på grund av lägre efterfrågan och lönsamhet. Åtgärderna syftar till årliga kostnadsbesparingar om cirka 150 miljoner kronor och omfattar alla affärsområden och länder där Tibnor har verksamhet med undantag för de baltiska länderna. Planen är att genomföra åtgärderna under hösten 2023 och det kan innebära en personalminskning om cirka 175 tjänster.

Tibnor avser att förbättra effektiviteten i sin verksamhet genom anpassning av kostnadsstrukturen och effektivisering av organisationen. Samtidigt är syftet att säkerställa förutsättningarna för att genomföra den långsiktiga tillväxtstrategin.

Åtgärderna syftar till att uppnå årliga kostnadsbesparingar om cirka 150 miljoner kronor och kan leda till att antalet tjänster reduceras med cirka 175 stycken. Effekterna på bemanningen kommer att specificeras när planerna för respektive land genomförs, vilket beräknas ske under hösten 2023.

“Efterfrågan har bromsat in i de flesta länder och i syfte att säkerställa vår lönsamhet och konkurrenskraft i den här situationen behöver vi anpassa vår kostnadsstruktur. Genom att göra detta kan vi fortsätta vår framgångsrika tillväxt- och expansionsresa”, säger Fredrik Haglund, verkställande direktör i Tibnor.

Omkring 1 200 medarbetare är idag anställda i Tibnor i Norden och Baltikum.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Haglund, verkställande direktör, Tibnor, tel. +46 70 388 15 52

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube